Olga Boznańska (1865 – 1940)

Olga Boznańska. Study of a young girl in black

Lot 140. Olga BOZNANSKA (1865-1940). Study of a young girl in black. Oil on board, signed upper right. (Restorations). 69 x 48.5 cm. Exhibition:- 1901, Berlin, Grosse Berliner Kunst-Austellung, no. 193. Estimate 40,000 – 50,000 euro. Beausant Lefevre. 05/28/21. Sold 58,000 euro (hammer)

Aż trzy portrety wykonane przez Olgę Boznanską. Czytelnik prosi by je zamieścić z nadzieją, że wrócą do Polski. Moim zdaniem, dobrze, gdy takie prace są rozproszone po świecie a nie zgromadzone w jednym miejscu. Przynajmniej coś pozostanie w razie kolejnej wichury dziejowej. Oglądam czasami stare polskie czasopisma, w których były zamieszcone prace polskich malarzy od lat 60-tych XIXwieku do czasów II wojny światowej. Gdzie się one podziały? Częściowo bolszewicy napalili nimi w piecach, częściowo Niemcy nagrabili i zniszczyli. Dlatego, lepiej gdy są rozporoszone a na wystawy można zawsze ściągnąć. Trzeba pamietać, że w Europie jest w miarę spokojnie to napór lewicowego barbarzyństwa z jedynie poprawnymi ideami jest silny. Orwell juz sie sprawdził i to w …USA.

Olga Boznańska. Presumed self-portrait in the studio

Lot 141. Olga BOZNANSKA (1865-1940). Presumed self-portrait in the studio. Oil on board signed and inscribed “Study of a young girl in black-1000 Fr. Boznanska” lower right. (Restorations).  69 x 48,5 cm The inscription “Study of a young girl in black-1000 Fr. Boznanska” corresponds to the description of the previous painting, lots no. 140 and no. 141 being previously one front and one back. Estimate 30,000 – 40,000 euro. Beausant Lefevre. 05/28/21. Sold 55,000 euro (hammer)

Olga Boznańska. Presumed portrait of Louis Libaude

Lot 139. Olga BOZNA?SKA (1865-1940). Presumed portrait of Louis Libaude, 1904 (?). Oil on board, signed and dated upper right (restorations). 108 x 80 cm. Exhibition: – 1901, Berlin, probably Grosse Berliner Kunst-Austellung, n°165. At the beginning of 1898, Olga Bozna?ska exhibited with her cousin, the engraver Daniel Mordant (1853-1914), at Georges Thomas’ (1842-1915), avenue Trudaine in Paris. She shows twenty-four works. The success of this exhibition decides her to settle permanently in Paris and she takes a studio in Montparnasse in autumn of the same year. Georges Thomas introduced her to Parisian collectors and made Bozna?ska one of the artists in his gallery. She painted at least two portraits of her dealer, one in 1899 and another when he was older. She also painted Mrs. Thomas, the wife of her dealer. Taking over the gallery of the man who was known as “Father Thomas”, it is more than likely that Louis Libaude continued to exhibit Olga Bozna?ska and also commissioned two portraits from her, this striking portrait and the younger one reproduced on page 5. Estimate 50,000 – 70,000 euro. Beausant Lefevre. 05/28/21. Sold 75,000 euro (hammer)

2 thoughts on “Olga Boznańska (1865 – 1940)

  1. Na aukcji DESY UNICUM z Rubensem handlarz lub ‘kolekcjoner krótkoterminowy’ wystawił ten właśnie obraz Boznańskiej i sprzedał się za 360 000 PLN, czyli za ok 76 000 Euro. Pozornie handlarz zarobił kilkanaście tysięcy euro. Dlaczego pozornie? Bo do kwoty zakupu w francuskim domu akcyjnym 58 000 euro należy doliczyć dodatkowe opłaty, jakieś kilkanaście tysięcy euro. Kto więc zarobił najwięcej w tym interesie – oczywiście DESA UNICUM zgarniając 20% prowizji.
    Ten przykład pokazuje jak działaność DESY UNICUM i handlarzy jest destrukcyjna dla prawdziwych kolekcjonerów. Po pierwsze handlarz podbija cenę na rynku zagranicznym eliminując kolekcjonerów z mniej zasobnymi portfelami. Po drugie, w krótkim terminie DESA UNICUM i jej eksperci podbijają estymację, tutaj estymacja była na 350 000 – 450 000 PLN (74 000-95 000 euro), choć nic się nie zmieniło w nagłym zainteresowaniu Boznańską. Następnie jakiś kolekcjoner kupuje obraz w Polsce sugerując się zawyżoną estymacją. Płaci kolejne opłaty prowizyjne. W efekcie w krótkim czasie cena obrazu zawiera w sobie dwukrotną opłatę prowizyjną i droit de suite. Ktoś, kto kupił ten obraz musiał zapłacić 450 000 PLN, czyli 95 000 euro. Kto najwięcej zarobił? Spekulant? Nie, nie spekulant. Najwięcej zarobiła DESA. Oczywiście, jest możliwość, że DESA sama skupuje obrazy na rynkach zagranicznym, potem zawyża estymacje i spekuluje tymi obrazami na swoich aukcjach, dzięki czmu zarabia jescze więcej.
    Spekulacja ‘kupić za granica, sprzedac w Polsce’ będzie trwała, dopóki będzie zyskowna. Ale chyba naiwnych coraz mniej. Jeśli świadomi kolekcjonerzy nie kupią dziś od spekulantów, kupią jutro taniej, bo spekulanci znikną lub będą musieli ‘uwolnić’ kapitał. Tu z Boznańską kokosów nie zrobili. Może kolejne obrazy z francuskiej aukcji byli zmuszeni odsprzedać taniej, niż kupili. Oby. Choć DESA 20% i tak zarobi.

    • Bardzo możliwe, że to sama Desa kupiła ten obraz we Francji. Raz walczyłem o inny obraz, przegrałem i dom aukcyjny przez pomyłkę przesłał mi rachunek z nadrukiem zapłaty przez Desę. Mogę w tym przypadku winić jedynie siebie, że nie licytowałem wyżej. Jednak takie hadlowanie powoduje nieuzasadnioną inflację polskiego malarstwa w Polsce. Na krotką metę domy aukcyjne mogą z tego żyć ale i to sie skończy. Skok na dużej klasy eurpoejskie malarstwo (Rubens) ostatnio nie wypalił w Desie, bo trudno oczekiwać by Rubens walczył z Wróblewskim i były te obrazy jednakowo wyceniane. Coś musi sie zmienić. Albo domy aukcyjne zostana w grajdołku polskiego malarstwa albo te polskie sceny spadną. Nie widzę na razie możliwości konkurencji polskich domów aukcyjnych z domami we Francji, UK czy USA. PPP czyli Polish Price Paradox.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s