Silver

Wybrane wyroby ze srebra, w większości polskich złotników lub tych pracujących na obecnych terenach Polski, z okresu do II wojny światowej zostały wyodrębione w tym dziale z nadchodzących aukcji zagranicznych. Będą zatem nie tylko obiekty z Krakowa, Warszawy, Łodzi, Lublina, Poznania ale również z Gdańska (Danzig), Wrocławia (Breslau), Elbląga (Elbing), Lwowa (Lemberg), Torunia (Thorn), Wilna, czyli z obszarów utraconych jak też pozyskanych po ostatniej wojnie. Może się zatem okazać, że pojawią się również złotnicy niemieccy; są jednak polscy kolekcjonerzy zbierajacy takie wyroby z tych ziem. Postaram się aby były to obiekty o dużej wartości artystycznej (cokolwiek to określenie może oznaczać). Znajdą się tutaj, kubki, puchary, kielichy, samowary, kandelabry, cukiernice, solniczki, komplety do kawy/herbaty, etc,… słowem bazar na srebro, choć dobrej jakości.


Nisa (Nissen). Cukiernica. Frantz Rodach, 1775

Cukiernica jubilera Franza Rodacha z Nisy. Obiekt wygląda na pięknie zachowany a w dodatku ma oryginalny kluczyk. Wycena do przełknięcia.

Nisa (Nissen). Cukiernica. Frantz Rodach, 1775 (hallmarks)

Lot 369. A Silesian silver sugar box. Bombé corpus with domed lid and flower finial on four feet. With original lock and key. W 15.5; D 11.5; H 13 cm, weight 612 g. Glatz / Neisse, marks of Frantz Rodach, 1775. Estimate 1,100 – 1,300 euro. Lempertz. 11/15/19



Gdańsk (Danzig). Johann Jacob Raths – atrybucja. Waza z pokrywą na podstawie. Ok. 1828

Gdańska waza w stylu empire.

Hallmarks

Lot 431. A Danzig silver tureen on stand. Large interior gilt oval tureen decorated with palmettes and grapevines in relief. W 46; D 29; H 30 cm, total weight 3,799 g. Maker’s mark attributed to Johann Jacob Raths, ca. 1828. Estimate 8,000 – 9,000 euro. Lempertz. 11/15/19



Lublin. Karol Rotkiel. Waza, ca 1850 r.

Waza wykonana przez jednego z najznakomitszych polskich jubilerów, Karola Michała Ernesta Rotkiela (1800 – 1864) z Lublina. Przedmiot o wartości muzealnej. Sprzedano za $6,000 (hammer).

Punce na wazie

Lot 74071. A Karol Michal Ernest Rotkiel Partial Gilt Silver Dual-Handled Footed Bowl with Cover, Lublin, Poland, mid-19th century.Marks: K. Rotkiel, 12, Lublinie, 12-1/2 x 14-1/4 x 8-3/4 inches (31.8 x 36.2 x 22.2 cm),   Heritage. 87.87 troy ounces. The dual-handled footed bowl with cover, featuring covered bowl-form finial, with gadrooned trim to cover, shell-form handles with vegetal attachment decorations, gilt wash to interior, exterior rim, and pedestal, with applied foliate decoration to underside of bowl, acanthus-and-lam’s tongue decoration to foot, with plinth decoration of wood nymphs flanked by foliate arabesques, and acanthus-form legs with claw on compressed ball feet. Monogrammed BC to plinth. Estimate: $3,000 – $5,000. Heritage. 11/07/19



Oława (Ohlau). Srebrny kubek z przykrywką. Siegmund Wolfgang Preuss, ca. 1710 – 20

Cylindryczny, srebrny kubek z przykrywką z obecnej Oławy wykonany przez Sigmunda Wolfgana Preussa na początku XVIII wieku.

Punce

Lot 425. An Ohlau parcel gilt silver beaker and cover. Tapering cylindrical beaker with slip lid resting on three spherical feet. H 18.5 cm, weight 291 g. Marks of Siegmund Wolfgang Preuss, ca. 1710 – 20. Estimate 3,200 – 3,500 euro. Lempertz. 11/15/19



Gdańsk. Tankart. Peter Rhode II, ok 1680

Gdański XVII wieczny kufel ściśle związany z polska historią. Dwie polskie monety zostały wmontowane, jedna z okresu Zygmunta III Wazy a druga wydana na okoliczność ślubu Jana Sobieskiego z Marysieńką. Kolejny gdański kufel o wartości muzealnej.

Lot 3. A LARGE GERMAN PARCEL-GILT SILVER GILT TANKARD, PETER RHODE II, DANZIG, CIRCA 1680. The hinged cover inset with a coin celebrating a Royal Polish marriage, dated 1676, within a band of chased foliage, the body chased in relief with Orpheus charming wild birds and animals with his lute, on a circular foot with chased foliate border, the base inset with another Royal Polish coin. 23cm high, 1265gr., 40oz. 12dwt. The coin in the cover of this tankard celebrates the marriage of the Polish King John III Sobieski to Marie Casimire Louise de La Grange d’Arquien in 1674. The coin in the base celebrates his predecessor Sigismund III Vasa (1587-1632). Estimate 8,000 – 12,000 GBP. Sotheby’s. 11/11/19

Wmontowana moneta Zygmunta III Wazy
Wmontowana moneta upamietniajaca ślub Jana Sobieskiego z Marysińką
Wmontowana moneta upamietniajaca ślub Jana Sobieskiego z Marysińką =. Druga strona


Srebrny kubek z monetami Powstania Listopadowego

Historycznie ciekawy polski srebrny kubek z ok. końca  I połowy XIX wieku, pamiątka po Powstaniu Listopadowym, był licytowany w Niemczech. W kubek wmontowane zostały wszystkie monety wydane przez rząd powstańczy, tj, 3 grosze, 10 groszy, 2 złote, 5 złotych i złoty dukat. Srebrne 5 złotych (największa rozmiarami moneta) tworzyło podstawę kubka a pozostałe cztery monety zostały romieszczone symetrycznie na powierzchni. Tego typu pamiątki powstawały wowczas w różnych warszatach jubilerskich i są obecnie bardzo cenione przez kolekcjonerów. Sprzedano kubek za 600 euro (hammer).

Wnętrze kubka

Lot 13. Zwei Becher. Silber, bzw. versilbert, innen vergoldet. Gravierter floraler und Rautendekor mit aufgesetzten Noppen bzw. glatte Glockenform mit in Boden und Wandung eingelassenen polnischen Münzen. Tlw. rep., min. verbeult. H. je 8 cm. Ca. 76 g. Estimate 60 euro. Scheublein Art & Auktionen KG. 10/25/19



Warszawa. Cukiernica. Fraget, ok 1935

Robie wyjątek bo ta cukiernica nie jest srebrna a jedynie jest posrebrzana. Prawdodpodobnie zrobiona jest z tzw. alpaki, czyli stopu miedzi z niklem. Fantastyczna dekoracja jak na polskie art-deco. Nie wiem kto był projektantem, lecz to był bardzo dobry artysta wyczuwający okres w jakim pracował. Inna cukiernica z tego samego okresu, sprzedana w Rempexie, mająca jedynie identyczny dekor wieczka (kółko) została tam opisana jako projekt Julii Keilowej. Może zatem i tej należy przypisać tę atrybucję? Anyway, finger lickin’ good.

Lot 1526. Zuckerdose Art Deco. Metall, versilbert, Hersteller (gemarkt) ¨Fraget¨, ovale Dose mit Scharnierdeckel, 2 seitliche Handhaben mit kreisförmigem Durchbruch, Deckelknauf mit korrespondierendem Dekor, im Inneren vergoldet, L 18cm, H c.a 12cm. Reserve 65 euro. Auktionshaus Rotherbaum oHG. 10/19/19



Gdańsk. Hieronimus Holl II. Tankart, 1689 – 1699

Ozdoby srebrny kufel z pokrywą (tankard) o wartości muzealnej autortswa Hieronimusa Holla II z Gdańska (był równiez ojciec, Hieronimus Holl I oraz trzeci Holl z tej rodziny gdańskich złotników). Jeden z kufli tego złotnika znajduje sie w Muzeum Narodowym w Warszawie, zaś drugi, niezwykle podobny (są drobne różnice w wykonaniu) został sprzedany na aukcji w Lempertz w 2015 roku za 13,640 euro. Fotografie obu kufli poniżej.

Lot 462. A POLISH PARCEL-GILT SILVER TANKARD. MARK OF HIERONYMUS HOLL II, DANZIG, 1689-1699. Cylindrical on domed foot, the body chased and engraved with lovers in landscape, with harp-shaped handle and hinged domed cover with bifurcated scroll thumbpiece, and seated deer finial, marked on foot and cover, 9 in. (23 cm.) high, 28 oz. 10 dwt. (888 gr.). Provenance: Arne Bruun Rasmussen, Copenhagen 2010, With Stahl, Hamburg, 2013. Estimate GBP 5,000 – 7,000. Christie’s. 11/14/19

Gdańsk. Hieronimus Holl II. Tankart. Muzeum Narodowe w Warszawie
Gdańsk. Hieronimus Holl II. Tankart. Lempertz, 2015


Szmul Szkarłat. Para świeczników, 1878

Para świeczników z warszatatu złotniczego Szmula Szkarłata z Warszawy. Był to jubiler czynny już przed 1851 rokiem, działał zaś do lat dziewięćdziesiątych dziewiętnastego wieku. W 1869 roku wymieniony jest pośród osiemnastu złotników konsensowych, co niejako określa jego pozycję wśród rzemieślników-Żydów. W tym czasie posiadał własny warsztat przy ul. Krochmalnej. Jego wyroby to przede wszystkim srebra stołowe, głównie lichtarze nawiązujące w formie do sreber klasycystycznych przy użyciu „barokowej dekoracji”. Utrzymane są one w konwencji sreber warszawskich z drugiej połowy XIX wieku – przypominają w formie wyroby innych złotników warszawskich z tego czasu – Kacpra Zagórskiego, Michała Swinarskiego, Jana Pogorzelskiego, różniąc się tylko w szczegółach.

Para świeczników sprzedana została stosunkowo nisko, choć nic niezwykłego w nich nie ma. Podobne świeczniki spotyka się na rynku, choć przyznać trzeba, że z tymi komuś się udało cenowo. Nie jest, moim zdaniem, to obiekt do kolekcji bo świeczniki tego typu to rzecz zbyt pospolita.

Lot 512. A Pair of Polish Silver Candlesticks. Mark of S. Szkarlat, Warsaw, 1878, having an openwork rim surmounting a knopped stem decorated with foliate motifs and raised on a similarly decorated domed circular foot with a squared base.Each marked with ’84’ standard on foot rim, 25 ozt 19 dwts. Height 13 3/4 inches. Property from a Private Collection, Chicago, Illinois. Estimate $400 – 600. Hindman. 10/16/19. Sold $406 (with buyer’s premium)



Jan Pogorzelski. Para lichtarzy, 1874

Polskie lichtarze począwszy od II połowy XIX wieku uważam za mało ciekawe. Generalnie, były wytwarzane z gotowych, sprowadzanych części, jakie skręcano w zakładzie jublerskim. Stąd, trafiaja się czasami na rynku identyczne w kształcie pary różniące się jedynie puncą wykonawcy. Produkowano stosunkowo dużo lichtarzy w większości dla środowiska żydowskiego, gdzie były używane do uroczystości religijnych (szabas i inne). Były oczywiście też wyjątowo misternie wykonane sztuki. Te z aukcji w Belgii są stosunkowo proste w formie i w wykonaniu i dlatego uważam je za niezłe. Cena estymacyjna jednak jest zbyt wysoka. Autorem tej pary lichtarzy jest zakład Jana Pogorzelskiego, warszawskiego złotnika, czynny w latach 1846 – 1929. Te lichtarze zostały wyprodukowane w 1874 roku i cechowane są w Warszawie przez rosyjskiego, probierza Józefa Sosnkowskiego.

Lot 125. Jan POGORZELSKI (Russian and Polish Silver). Paire de flambeaux en argent massif au poinçon russe de 84 zolotnik-poinçon de l’orfèvre polonais POGORZELSKI-Poinçon d’essai de 1874 par Joseph Sosnkowski-poid 340g. Estimate 800 – 1,000 euro. Stanley’s Auction. 10/12/19



Jan Feliks Schwarce. Cukiernica warszawska, ok 1830 r.

Cukiernica warszawska wykonana przez złotnika Jana Feliksa Szwarce, działającego w latach 1828 – 1838 (punce Schwarce, znak Syrenki, napis Warszawa oraz 12 jako znak jakości srebra 12-to łutowego). Ciekawe, że Kastern już kilka razy próbował sprzedać tę cukiernicę z dużo wyższyą ceną rezerwową. Niższa cena spowodowała większe zainteresowanie a wynik był taki jakiego oczekiwał dom aukcyjny. Bardzo dobry zakup, piękny medalion ręcznie robiony na pokrywie cukiernicy oraz obecny oryginalny kluczyk.

Halmarks
Medalion

Lot 865. Empire Zuckerdose / Sugar Box Warschau/Polen, 19. Jh. Silber. Punzen: Herst.-Marke, Stadt- und Feingehaltsstempel. 9,5 x 15,5 x 11,3 cm. Gew.: 672 g. Auf vier Klauenfüßen. Rechteckiger Korpus mit bombierten Kanten sowie Lanzettmuster. Als Abschluss ein Scharnierdeckel mit Medaillon. Reserve 550 euro. Kunst & Auktionshaus Kastern. 09/21/19. Sold 1,100 euro



Oława. Kubek pozłacany, ok 1670. Christian Metze (Starszy)

Pozłacany srebrny kubek wykonany w Oławie (Ohlau) przez Christiana Metze starszego, działającego w latach 1662 – 1691.

Halmarks

Lot600554. Großer schlesischer Prunkbecher / A large Silesian silver beaker, Christian Metze d. Ä., Ohlau, um 1670. Material: Silber 13 Lot, vergoldet. Punzierung: Beschaumarke, Meisterpunze, Tremulierstrich, Höhe: 16 cm, Gewicht: 266 g, Zustand: gut, am Stand kl. Risse. Reserve 3,000 euro. Auktionshaus Schwab. 10/12/19



Walszawa. Patera (Centerpiece). Karol Malcz, I połowa XIX wieku

Patera wykonan w zakładzie Karola Malcza, jednego z najlepszych polskich (warszawskich) złotników XIX wieku. Pieruńsko wysoko wyceniona.

Halmarks

Lot 11. Big silver center piece, Polish – singed. Size – 27 x 35 cm. 1,290 gr. $3,200 – $3,800. Gallery 74. 0/24/19



Elbląg, Kufel, ca 1698-1705. Alexander Tolcemit

Kufel z pokrywą (tzw Tankard) wykonany na przełomie XVII/XVIII wieku w Eblągu. Dom aukcyjny nie odszyfrował nazwiska złotnika, którym był Alexander Tolcemit, zmarły po 1683 r. (w puncy litera T wiązana jest z A). Punca dla srebra 13 łutowego z tego okresu dla miasta Elbląga to dwa krzyże, jeden pod drugim. W porównaniu do odpowiednich kufli gdańskich ten jest równie starannie wykonany a cena jego jest o połowę niższa. Dokładniejszy opis po niemiecku.

Walka była doprawdę zażarta o ten niezwykły kufel. Wylicytowano 18,000 euro.

Halmarks

Lot 7004. Großer Elbinger Deckelhumpen. Silber, getrieben, gegossen, graviert, ziseliert und partiell vergoldet. Zylinderform. Profilierter und gewulsteter Stand. Flacher Haubendeckel mit 2-facher Wulst und Deckelbekrönung in Form eines plastischen liegenden Löwen. Henkel mit Puttenkopf und gespaltene Daumenrast. Umlaufend Reliefdekor u.a. mit der Taufe Christi. Im Boden Silbermedaille der Stadt Danzig von J. Höhn auf die Segnungen des Waffenstillstandes mit Schweden in Stuhmsdorf, 1635. Elbinger Stadtmarke, 1698-1705. Unident. Meistermarke. H. 24,5 cm. Ca. 1575 g. Opening 3,200 euro. Ursula Nusser. 09/17/19



Gdańsk. Kubek, ca 1680-1709. Johann Meinertz

Małe jest piękne. Proszę mi pokazć kubek z XIX lub XX wieku o podobnej jakości artystycznej.

Halmarks

Lot 4228. Danzig Kugelfußbecher mit Evangelistensymbolen. Becher des Meisters Johann Meinertz, Danzig 1680-1709. Silber, gegossen, getrieben, punziert und partiell vergoldet. Wandung mit drei Rocaillekartuschen mit den Evangelistensymb. des Engels (Matthäus), des Adlers (Johannes) und des Löwen (Markus). Meistermarke und Beschauzeichen. Wandung mit Druckstelle. H: 9,3 cm. D: 8 cm. Gew. 107 Gr. Estimate 1,200 euro. Keiffer. 10/12/19



Warszawa. Cukiernica, ca 1930. Władysław Hempel

Polska cukiernica międzywojenna, której autorstwa niemiecki Dannenberg nie był w stanie rozszyfrować. Autorem był Wladysław Hempel (1871 – 1944), który był ponoć najzdolniejszym uczniem innego znanego złotnika, Antoniego Riedla. Wybita punca (halmark) Hempla to litery WH znajdujące się w wydłużonym sześciokącie. Sama cukiernica może nie jest aż takim arcydziełem, jest dość pospolita, wpisana wg. mnie trochę topornie w okres art-deco. To co mi się w niej podoba to prosty kanciasty kształt, natomiast ‘szlaczek’ w góry oraz uchwyt do pokrywki nie mają nic wspólnego z art-deco, są to pozostałości inwentaryzacyjne z innego okresu.

Halmarks

Lot 1093. Ovale Deckeldose. 800/000 Silber, ca. 328 g. Mehrpassige Wandung mit umlaufendem Reliefband. Auf vier Kugelfüßen. L. Altersspuren. Polen, 1920-1963. 11x 13x 10,5 cm. Reserve 80 euro. Auktionshaus Dannenberg. 09/13/19. Sold 240 euro



Wrocław. Kufel, I połowa XVII wieku. Hans Volgnadt

Nieduży, barokowy kufel z pokrywą wykonany we Wrocłąwiu przez Hansa Volgnadta w I połowie XVII wieku. Wyrób z ceną rezerwową 15,500 euro został sprzedany. Niezwykła robota złotnika.

Lot 136. Breslauer frühbarocker Deckelhumpen. Teilvergoldet. Über schmalem, gewölbtem Stand nahezu zylindrischer Korpus, umzogen von fein getriebenem Bandelwerk, Schleifenfestons und geflügelten Hermen vor fein punziertem Grund. Von einem Kugelknauf bekrönter Deckel mit korrespondierendem Bandelwerkdekor. Schmaler Volutenhenkel, mittig plastisch gearbeitet in Gestalt einer Herme. Oberhalb reliefplastischer Amorettenkopf als Daumenrast. Innen vergoldet. Gest., Tremolierstrich, Stadtmarke, Meister Hans Volgnadt (wird Meister um 1605). Gew. ca. 670 g. H. 16 cm. Vgl. Hintze, Breslau, Nr. 3, 73, hierzu S. 81, Fig. 20 (Dekor). A Wroclaw partly gilt chased small tankard by Hans Volgnadt (master since ca. 1605). Gilt inside. Test, city and master´s mark. Schlesien. Breslau. Um 1615. Reserve 15,500 euro. Kunstauktionshaus Schloss Ahlden. 09/07/19



Wrocław. Kubek, 1746-1758. Christoph Müller

Jeszcze jeden wrocławski kubek, tym razem z połowy XVIII wieku. Mając już kilka fotografii potobnych obiektów, można powoli sobie wyrabiać opinię na temat jakości wykonania. W tym przypadku, nawet Schloss Ahlden wycenił kubek stosunkowo nisko (a może nadal wysoko?).

Lot 92. Breslauer Rokoko-Becher. Teilvergoldet. Konisch mit profiliertem Lippenrand. Wandung nahezu flächendeckend umzogen von zweireihig angeordnetem Akanthus- und Bandelwerkdekor mit Muscheln über punziertem Grund. Innen vergoldet. Gest., Tremolierstrich, Stadtmarke, Jahresbuchstabe F, Meister Johann Christoph Müller (wird Meister 1721). Gew. ca. 75 g. H. 8,5 cm. Vgl. Hintze, Breslau, Nr. 19, 34, 138. A Wroclaw partly gilt chased Rococo beaker by Johann Christoph Müller (master since 1721). Test, city and master´s mark, date letter. Schlesien. Breslau. 1746-1758. Reserve 750 euro. Kunstauktionshaus Schloss Ahlden. 09/07/19



Oława. Kubek, 1710. Gottfried Kittel

Barokowy puchar z Oławy na Śląsku, starego piastowskiego miasta niedaleko Wrocławia, wykonany na w 1710 roku przez niemieckiego złotnika o nazwisku Gottfried Kittel. Zwracają uwagę złocenia oraz moc liściowych ornamentów oplatających serce z uniesioną nad nim koroną. Dodatkowo wyryte są trzy rzędy kolistych ornamentów. Bardzo precyzyjna ręczna robota. Chyba jednak zbyt wysoka wycena.

Lot 103. Großer Ohlauer Barockbecher. Teilvergoldet. Konisch mit glatten Wandungsrändern. Untere Wandungshälfte umzogen von dreireihig angeordneten Kreisornamenten, darin stilisierte Blüten. Obere Wandungshälfte fein getrieben und graviert in Form von Blattranken, im Wechsel mit reliefplastischen, bekrönten Herzen. Auf dem Boden gravierter Besitzername “Rudolph Kätzler”, dat. 1710. Gest., Tremolierstrich, Stadtmarke, Meister Gottfried Kittel (wird Meister 1697). Gew. ca. 155 g. H. 14,7 cm. Vgl. Hintze, Schlesien, S. 151, Typus V und S. 152. A parcel gilt and dated Silesian Baroque beaker by Gottfried Kittel (master since 1697). Test, city, master´s mark. Schlesien. Ohlau. 1710. Reserve 4,200 euro. Kunstauktionshaus Schloss Ahlden. 09/07/19



Gdańsk. Kubek, ok 1700. Nathaniel Schlaubitz
Halmarks

Ciąg dalszy nt. kubków srebrnych z obecnych polskich terenów, z Gdańska i Wrocławia. Te trzy kubki są niższe od poprzednio pokazanego, lecz są cenione równie wysoko. Zasługuje na pochwałę pokazanie przez dom aukcyjny Scheulbein znaków na srebrze, które pozwalaja na dokladne określenie miasta i nazwiska złotnika. Tradycja tworzenia niedużych srebrnych kubków do wina czy mocniejzych trunków przetrwała długie lata, lecz złotnicy z XIX czy XX nie przejawiali już takiej precyzji i dokładności. Podobne, cylindryczne kubki wykonane przez złotników w początkach XX wieku (maksymalna wartość $60 – 80), w porównaniu do tych przedstawionych, wyglądają już jak tanie wyroby chińskie.

Lot 72. Becher. Danzig, um 1700, Nathaniel Schlaubitz. Silber, innen vergoldet. Konischer Becher mit flachem Stand und glattem, leicht ausgestelltem Lippenrand. Getriebener, ziselierter und punzierter Dekor: zwei Medaillons mit Porträts eines Feldherrn bzw. eines Orientalen mit Turban, dazwischen Fruchtbündel an Schleifen. Marken (Rosenberg Nr. 1499/1585): BZ, MZ: “NS” (Meister 1690 – 1726), österreichische Repunzierungen (Rosenberg Nr. 7884 u.a.). Min. besch. H. 9 cm. 107 g. Estimate 1,100 euro. Scheublein Art & Auktionen KG. 09/20/19


Wrocław. Kubek, ok 1700. Gottfried Ihme
Halmarks

Lot 71. Becher. Breslau, um 1700, Gottfried Ihme. Silber, teilvergoldet. Konischer Becher mit glattem, leicht ausgestelltem Rand. In der unteren Wandungshälfte teilkanneliertes Zungenfries, darüber gravierte Akanthusranken im Wechsel mit getriebenen Muschelornamenten. Marken (Rosenberg Nr. 1372/1435/6616): MZ, BZ: “GI”. Tremolierstich. Französischer Einfuhrstempel. H. 9,7 cm. 94,5 g. Estimate 1,300 euro. Scheublein Art & Auktionen KG. 09/20/19


Gdańsk. Kubek, ok 1720. Arnholt Lange
Halmarks

Lot 73. Becher. Danzig, um 1720, Arnholt Lange. Silber. Konisch mit profiliertem Lippenrand. Getriebener und ziselierter Dekor auf punziertem Grund: in der unteren Wandungshälfte leicht kannelierte Zungen im Wechsel mit Schleifenornamenten, darüber Muscheln im Wechsel mit Rauten und floralen Motiven. Marken (Rosenberg Nr. 1499/1588): BZ, MZ: “AL” (Meister 1699 – 1724), weiteres ungedeutetes Zeichen. H. 9,2 cm. 103 g. Estimate 900 euro. Scheublein Art & Auktionen KG. 09/20/19



Gdańsk. Kubek. Peter Röde II, ok 1680

Zdobione kubki srebrne to niemal ‘rzecz pospolita’ ( w stsosunku do innych sreber) i wiele się z nich zachowało do naszych czasów. Ceny oscylują wokół $1,000, zależnie oczywiście od jakości wykonania, czasu wykonania, nazwiska artysty, etc. Można sobie utworzyć niezłą kolekcje w stosunkowo krótkim czasie (kilku lat). Trzeba jedynie śledzić aukcje.

Lot 159. A 17th century Polish silver beaker by Peter Röde II, Gdansk / Danzig circa 1680. Flaring form, with gilt lip and base, the side embossed and chased with fruit and busts with laurel wreaths, height 16cm, weight 9oz. Estimate £ 800 – 1,200. Bonhams. 10/08/19



Gdańsk. Puchar. Peter Rohde III (master since 1688)

Gdański puchar, wysoki (55 cm), z wygrawerowanymi scenami biblijnymi Dalilii obcinajacej włosy Samsonowi, bogato rzeźbiony, z pieknym dekielkiem z umieszczonym aniołkiem, etc, roboty Petera Rodhe. Dom aukcyjny sugeruje, że praca ta ma wartość muzealną, zatem cena winna być odpowiednio wysoka (32,000 euro). Puchara nie sprzedano. Gdy muzea milczą, trudno doprawdę znaleźć zapalonego kolekcjonera sreber, nawet za tak stare i wielkie rzemiosło, gdy cena odpowiada cenie samochodu.

Lot 111. Großer Danziger Deckelpokal von musealer Qualität. Teilvergoldet. Über glockenförmig hochgezogenem Stand kurzer, zylindrischer Schaft, flankiert von vier großen Voluten. Sich konisch erweiternde Kuppa mit trichterförmig geweitetem Rand, unterteilt durch zwei breite Wulste mit reliefplastisch getriebenen Lorbeerblättern. Auf dem Stand, dem Rand und dem gewölbten Deckel von Bandelwerk gerahmte, hochreliefplastische Darstellungen geflügelter Puttiköpfe, im Wechsel mit naturalistischen Fruchtbündeln über fein punziertem Grund. Kuppa umzogen von meisterhaft punktuell gravierter szenischer Darstellung der Delila in einem Zeltlager, dem schlafenden Samson die Haare schneidend. Seitlich dargestellter Philister mit Speeren vor den Toren einer Stadt. Vollplastischer Knauf in Gestalt eines Knaben, auf dem Kopf einen Fruchtkorb. Innendeckel vergoldet. Gest., Stadtmarke, Meister Peter Rohde III (wird Meister 1688). Gew. ca. 1860 g. H. 55 cm.
Vgl. Czihak, 1908, Nr. 391 b. Gradowski, S. 75, Nr. 7. Kriegseisen, Lexikon der (…) in Danzig tätigen Goldschmiede in: Kat. Uphagenhaus “(…) zwei Dutzend Silberlöffel’, 2007, S. 229, Nr. 136.
A very rare parcel gilt and embossed covered Gdansk goblet with very fine engraved biblical scenes of Delila and Samson by Peter Rohde III (master since 1688). City and master´s mark. Danzig. Um 1700. Reserve 32,000 euro. Schloss Ahlden. 09/07/19. Not sold



Lwów. Cukiernica, 1810-19

Lwowska, srebrna cukiernica biedermeierowska, nieznanego złotnika. Punca pokazuje rok 181? (ostatnia cyfra nie wybita). Wycena umiarkowana. Cukiernice lwowskie to rzadkość na rynku a informacje o rzemieślnikach parajacych się jubilerstwem/ złotnictwem są bardzo fragmentaryczne. Polonik? Być może tak. Ładna robota.

Hallmarks

An Austro-Hungarian Biedermeier sugar box by an unidentified master of Lwów from a North German private collection. City and master´s mark. Österreich-Ungarn. Lemberg. Um 1815. Reserve 850 euro. Kunstauktionshaus Schloss Ahlden. 09/07/19. Not sold



Toruń. Pucharek z wieczkiem, 1680. Nikolaus Bröllmann- złotnik

Toruński srebrny kubek z wieczkiem (wnętrze kubka pozłacane) dekorowany trzydziestoma (30) srebrnymi talarami w tym talarami Zygmunta III Wazy. Jako centerpiece, na wieczku, został użyty talar Bogusława XIV, księcia Pomorza Zachodniego, ostatniego z rodu Gryfitów. Znak złotnika (Nikolaus Bröllmann) działającego w Toruniu w końcu XVII wieku jest dobrze udokumentowany w polskiej literaturze. Kubek jest bogato dekorowany i bogato wyceniony. Patrząc chłodnym okiem, nie widzę tej jakości pozwalającej na tak wysoką cenę rezerwową, tj. 13,500 euro. To nie jest przedmiot dla polskiego kolekcjonera sreber. Pomimo reklamy w opisie, że jest to przedmiot o wartości muzealnej, nie sądze, by jakieś polskie muzeum gotowe było wyłożyc ok 20,000 euro (włączając w to dodatkowe opłaty) za ten kubek.

Widok wieczka

Lot 122. Seltener polnischer Münz-Deckelbecher von musealer Qualität. Teilvergoldet. Über flachem Stand sich trichterförmig erweiternder Korpus. Wandung vierreihig besetzt mit insges. 30 Talern mit den Porträts von König Sigismund III. von Polen und Georg Wilhelm Kurfürst von Brandenburg. In den Zwischenräumen fein gravierte, stilisierte Akanthusblätter. Im Boden eingelassener Habsburger Taler von 1621, avers mit dem Porträt von Erzherzog Leopold V. als Gubernator, revers gekröntes Wappen. Auf dem Deckel zentral eingelassener Taler von 1634, avers Porträt von Bogislaw XIV. Herzog von Pommern. Revers pommersche Wappen auf einem Wappenschild, getragen von zwei Wilden Männern. Umlaufend breite Akanthusblattranke. Unterhalb acht einreihig eingelassene, unterschiedliche Dreigröscher mit den Porträts von König Sigismund III. von Polen und Albrecht Kardinal von Brandenburg. Innen vergoldet. Gest., Stadtmarke, Meister Nikolaus Bröllmann (tätig 1670-1702). Gew. ca. 680 g. H. 20,5 cm. Der Tätigkeitszeitraum von Nikolaus Bröllmann fiel in eine friedliche Periode unter der Regentschaft von Johann III. Sobieski, in der in Thorn der Handel und das Kunsthandwerk aufblühen konnten. Zu den Auftraggebern Bröllmanns gehörte hauptsächlich der polnische Adel; Aufgrund der herausragenden Qualität seiner Werkstücke war Bröllmann einer der führenden Goldschmiede, der die Arbeiten seiner Zeitgenossen spürbar prägte. Gradowski, 1994, S. 147, Nr. 6. J. Tylicke, Brollmanns – The goldsmiths of Torun on the turn of the 17th century, 1992, S. 127 f.; J. Tylicke, Bröllmannowie zlotnicy torunscy prezelomu XVII i XVIII w, 1994, S. 63, hierzu S. 97. A chased and parcel gilt Polish lidded beaker of high quality set with coins by Nikolaus Bröllmann (active 1670-1702). City and maker´s mark.Thorn. Um 1680. Reserve 13,500 euro. Schloss Ahlden. 09/07/19. Not sold



Berlin. Pozłacany kubek z monetami z okresu Wazów

Jest to co prawda niemiecki pozłacany kubek, w dodatku wykonany w Berlinie a nie na terenach polskich, lecz odnotowuję go ze względu na wlutownie w jego powierzchnię aż 18-tu srebrnych polskich monet z okresu Wazów. Stąd, traktuję to jako ciekawy polonik. Swoją drogą, polskie srebrne monety z tego okresu cieszyły się sporym wzięciem u wielu europejskich złotników. Tego rodzaju kubki, puchary spotyka się stosunkowo często. Wycena jest bardzo wysoka, choć z drugiej strony rękodzieło stare i poszukiwane przez niemieckich kolekcjonerów with Polish flavour.

Lot 85. Berliner Münzbecher. Teilvergoldet. Hoher, glockenförmig ausschwingender Korpus mit profiliertem Lippenrand. Wandung dreireihig versetzt besetzt mit insges. 18 unterschiedlichen Münzen mit der Darstellung von König Sigismund I. von Polen, König Sigismund III. von Polen sowie Albert, Markgraf von Brandenburg, teilw. dat. 1538-1546. Münzen umzogen von meisterhaft graviertem Netzgitter, gerahmt von Blattwerk und Voluten über fein punziertem Grund. Im Boden eingelassene französische Münze, dat. 1656. Innen vergoldet. Gest., Tremolierstrich, Meister Johann Bernhard Müller und Martin Friedrich Müller (werden Meister um 1737). Gew. ca. 190 g. H. 11 cm. Berlin. Um 1750. Reserve 3,800 euro. Schloss Ahlden. 09/07/19. Not sold



Wrocław. Cukiernica 1761-76

Cukiernica wrocławska z II połowy XVIII wieku. Komplet z kluczykiem. Ładne dekoracje kwiatowe i generalnie bardzo dobre ręczne rzemiosło.

Lot 499. A Sugar Bowl. Breslau, 1761-76. Silver, stamped. Assay mark, mm. ‘MA’, ‘FW’. Bowl with hinged lid on four stylised leave-feet. Tendril- and leave decor. With key. H. 11,5 cm. Weight approx. 260 g. Reserve 1,200 euro. Auktionshaus Stahl. 09/14/19



Polska. Lata międzywjenne

Trochę mnie dziwi, że ta para świeczników wzbudziła tak wielkie zainteresowanie na aukcji. Na podstawie polskich punc można wnioskować, że obiekty zostały one wyprodukowane w okresie międzywojennym. W sumie forma została powielona na podstawie wyrobu sprzed lat. To, że jest to para świeczników a nie pojedynczy też nie ma znaczenia. Prawdopodobnie, można będzie znaleźć podobną, może nawet identyczną, parę jeszcze w przyszłości. Intelektualny wkład złotnika przy powieleniu wzoru jest bardzo mały. W sumie, $2,200 (hammer) za te dwa świeczniki jest odbiciem zażartej walki zaślepionych dwóch kogutów i, moim zdaniem, nie ma nic wspólnego z realną wartością rynkową.

Punce

Lot 312. Ljusstakar, ett par, Louis XVI-stil, Polen. Mästarstämpel OO. H 33,5 cm. Estimate 4.000 – 6.000 SEK € 370 – 560. Uppsala auktions. 09/27/19. Sold SEK 21,000 (ca $2,200).



Kalisz. Johann Friedrich Suck

Cukiernica kaliska wykonana w początkach XIX wieku przez Johanna Friedricha Sucka. Polski znak miasta na srebrze, choć czasami bywa punca miasta w jezyku niemieckim. Nie jest to najwyższej klasy rękodzielnictwo, choć bardzo porządne. Warto porównać do prac Malcza z tego okresu by wyrobić sobie opinię o jakości sztuki. Wadą tej cukiernicy jest brak oryginalnego kluczyka, choć to nie powstrzymało zainteresowanych do walki aukcyjnej. Na pewno prace tego jubilera są niezwykle rzadkie na rynku i stąd wylicytowana cena jest stosunkowo wysoka (SEK 7,000, ca $720). Kolekcjoner polskich sreber ma dylemat: polski to wyrób czy niemiecki? Ja zaliczyłbym do polskich sreber i to w dodatku stosunkowo rzadkich.

Hallmarks

Lot 1102. Sugar box Empire. Johann Friedrich Suck, Kalisz. Oblong shape. On four winged lion’s feet. L 15.5, H 9 cm. Weight about 470 grams. Key missing. Use wear. Estimate 4.000 – 5.000 SEK € 370 – 470. Uppsala Auktions. 08/27/19. Sold SEK 7,000



Kraków. Paterka w stylu art-deco, lata 30-te XX wieku

Zgrabna krakowska paterka w stylu art-deco. Krakowscy złotnicy słyneli w okresie międzywojennym z produkcji sreber w tym prostym, lecz gustownym stylu. Punca ‘SS’ w owalu sugeruje złotnika Stanisława Sobika (Kraków, ul. Lwowska 9) zajmującego się po 1931 roku wytwarzaniem cukiernic, lichtarzy, etażerek, etc.

Lot 354. Art-Déco-Schale, 800er Silber. Auf Füßen doppelkonkav ausgeschwungene Schale mit geschweift-gezacktem Rand. Gebrauchsspuren. Gest. Gew. 151 g. H. 6,5/ D. 17-20 cm. Krakau. 1930er Jahre. Opening 80 euro. Kunstauktionshaus Leipzig. 08/24/19



Gdańsk. Kufel z pokrywą. XVII wiek. Maker’s mark (Michel) Jaske

Bogato zdobiony, srebrny ze złoceniami (choć częściowo wytartymi), kufel gdański z końca XVII wieku. Osoby mające cierpliwość, pasję i pieniądze znajdą podobne obiekty z Gdańska i Torunia bo te pojawiają się, o dziwo, na aukcjach relatywnie często (raz, dwa, góra trzy razy do roku). Nie są to jednak tanie przedmioty a cena zależy od dokładności wykonania, stanu zachowania i nazwiska złotnika. Nie wszystkie sie sprzedają bo są często są źle wyceniane a jeden kufel nie jest równy drugiemu.

Cena rynkowa okazała sie wysoka. Sold for CHF 16 160 (including buyer’s premium)

Lot 1049. LIDDED TANKARD. Gdansk, last third of the 17th century. Maker’s mark (Michel) Jaske. Chased, cast and chiseled. Parcel-gilt. H 20 cm. 1230 g. Provenance: Swiss private collection. Estimate CHF 6 000 / 8 000 (€ 5 260 / 7 020). Koller. 09/27/19



Barockbecher. Polskie monety

Pucharek do wina a może do mocniejszych trunków, niemiecki wyrób. Zwraca uwagę mnogość wkomponowanych polskich srebrnych monet (chyba głównie Zygmunta Starego i Zygmunta Wazy). Monety te nie mają już wartości numizmatycznej, są zniszczone przez ten proces wlutowania, lecz cały pucharek, jako polonik, jest ładny i warty odnotowania.

Lot 1454. Barockbecher, wohl Deutsch, frühes 18. Jh., BZ: wohl Berlin, MZ: undeutl., Silber punziert, Tremolierstrich, Teilvergoldung, auf rundem gewölbten Stand, konischer Korpus, profilierter Lippenrand, Wandung mit 18 eingelassenenen polnischen Münzen, H. 11 cm, ca. 179 g. Reserve 1,800 euro. Historia Auktionshaus. 08/21/19