Posters

Wyodrębniam nową stronę na jakiej będę prezentował jedynie polskie plakaty, w zasadzie do okresu II wojny światowej. Zainteresowanie takimi plakatami rośnie; są świadectem Polski jaka minęła. Plakaty takie na aukcjach nie zawsze są w najlepszej kondycji, papier jest malo trwały i dlatego większość z nich jest podklejana na lniane płótno. Kondycje oznaczane są zwykle literami, gdzie A jest najwyższą oceną i te oczywiscie są najdroższe. Dla kolekcjonera liczą się jedynie plakaty oryginalne a nie reprodukcje. Zapraszam na aukcje bo czasami trafi się prawdziwy klejnot.


Stefan Norblin. Wilno

Lot 50. STEFAN NORBLIN (1892-1952). WILNO. Circa 1930. 39 1/4×24 1/2 inches, 99 3/4×62 1/4 cm. K. Kozianskich, Warsaw. Condition A- / A: small repaired tears and creases at edges. Vilnius, the capital of Lithuania, was a hotly contested metropolis among Europe’s largest powers in the 20th century. World War I found her captured first by the Germans, followed by the Poles and then the Russians. In 1923, the League of Nations confirmed Vilnius as part of Poland. After World War II, she was retaken by the Germans and then the Russians and in 1944, restored to Lithuania. Norblin depicts the ancient rooftops of the city in soft, complimentary twilight colors. In the background, he features the recognizable spires of St. John’s Church, St. Anne’s Church and the Church of St. Francis and St. Bernard. This is the larger version. Polish Poster 101, Biblioteki Glownej 179. Estimate $1,500 – 2,000. Swann.11/14/19

Trzy plakaty Stefana Norbina na aukcji w amerykańskim Swann. Wycenione wysoko, lecz plakaty te są w bardzo dobrej kondycji (A) a jeden na przełomie A/B. Swann słynie ze swojej fachowości, staranności opisu, perfekcyjnej znajomości tematu i nie ma chyba lepszej firmy w USA. Stefan Norblin to dla mnie król przedwojennego polskiego plakatu. Wszystkie te trzy obiekty nie są nadzwyczajne rzadkie.

Stefan Norblin. Polska

Lot 51. STEFAN NORBLIN (1892-1952). POLSKA. Circa 1925. 39 1/4×25 inches, 99 3/4×63 1/2 cm. K. Kozianskich, Warsaw. Condition B+ / A-: repaired tears at edges, some slightly into text; small foxing spot in left image. Matted and framed. Norblin was a painter, illustrator, set and costume designer, portraitist and poster designer. In 1939, he left Poland and wound up in Iraq, where he painted portraits of the royal family. World War II prevented Norblin from returning home, and in 1941 he moved to India where he stayed for five years. While there, he was commissioned to design the interiors of the royal palace at Umaid Bhawan including murals, furniture and portraits. This led to other commissions to design interiors for several other palaces. In 1946, unwilling to return to his homeland now under Communist control, Norblin moved to San Francisco, where he continued painting portraits, including that of General Douglas MacArthur, which hangs in the Pentagon. Norblin took his own life in 1952 when he was diagnosed with glaucoma and couldn’t face the prospect of losing his eyesight. Biblioteki Glownej 180, Polish Poster 96. Estimate $800 – 1,200.Swann.11/14/19

Stefan Norblin. Zakopane

Lot 52. STEFAN NORBLIN (1892-1952). POLSKA ZAKOPANE. Circa 1925, 39×24 1/4 inches, 99×61 1/2 cm. K. Kozianskich, Warsaw. Condition A-: creases and minor restoration at edges; minor restoration along crease in upper left image. “Known as the gateway to the Tatras, Zakopane is Poland’s winter capital. Situated at a height of 3,300 feet above sea level, it was turned into a holiday and health resort during the late 19th century by Tytus Chalubinski, a doctor and philanthropist” (Polish Poster p. 58). Polish Poster 94, Polnische Plakat 210, Tourism 102. Estimate $1,000 – 1,500.Swann.11/14/19



Stefan Norblin. Zakopane, lata 30-te

Międzywojenne plakaty Stefana Norblina to arystokracja pomiędzy innymi plakatami. Ten plakat reklamujący Zakopane z góralem z fajką pojawia się czasami na rynkach i należy ewentualnie szukać mniej zniszczony. Zapytałbym dom aukcyjny o dokładny condition report tego plakatu bo może się okazać, że jest w dość przyzwoitym stanie. W stanie A, lub A+ kosztowałby ponad 1,000 euro. Może ten to okazja?

Lot 483. [AFFICHE]. S. NORBLIN. Pologne – Polen – Poland. Affiche en couleurs, 98,5 x 61. Entoilée. Habiles restaurations, sinon en belle condition. Estimate 100 – 150 euro. Maison Lhomme. 10/26/19



Tatry, 1930

Para plakatów międzywojennych, ok 1930 roku, reklamujących turystykę w Polsce, w tym przypadaku Tatry i Kasprowego. Widziałem wiele plakatów z tej serii, (tj. mających mapkę Polski przedwojennej umieszczonej w kwadraciku) jak, np. Mazury, Białowieżę.W zasadzie wszystkie jakie widziałem były wykonane w kolorystyce czarno-białej lub brązowo-białej. Ceny do akceptacji choć stan tych plakatów ‘B’ (nie tak źle!) .

Lot 865. Tatry vers 1930 PHOTO : ZWOLINSKI Nowoczzesnej Spolki Wydawniczej Affiche entoilée/ Vintage Poster on Linnen B.E. B + plis & déchirures trous de punaises restaurées, salissures / folds & tears & pin holes restored, dust stains 73 x 52 cm. Estimate 400 – 600 euro. Artprecium. 10/16/19

Kasprowy, 1930

Lot 862. Kasprowy Tatry 1988 m vers 1930 Wydawnictwo Ligi Popierania Turystyki Affiche entoilée/ Vintage Poster on Linnen B.E. B + restaurations / restorations 73 x 62 cm. Estimate €400 – €800. Artprecium. 10/16/19



Kraków, PKP, 1926. Projekt: Zygmunt Kamiński.

Ten ‘królewski’, krakowski plakat z 1926 roku stanowi marzenie każdego krakowskiego kolekcjonera (i nie tylko krakowskiego). Jest stosunkowo rzadki i drogi. Projektantem był Zygmunt Kamiński. Plakat ma reklamować Polskie Koleje Państwowe. Zygmunt August na Rynku Krakowskim reprezentantem PKP.

Lot 864. Krakow. Pologne Chemins de Fer de l’Etat Polonais. 1926 KOZIANSKICH Zygmunta Affiche entoilée./ Vintage Poster on Linnen T.B.E. A – 97 x 67 cm. Estimate 1,500 -3,000 euro. Artprecium. 10/16/19