Bid All Your Wealth

Nowy dział w którym bedę reklamował wybrane prace polskich artystów na aukcjach zagranicznych po których obejrzeniu wskazane jest skorygowanie wzroku u okulisty. U mnie leczenie na razie za darmo! Obecuję, że czasami zahaczę o polski rynek aukcyjny.

Sledząc wyniki aukcji pozycji zaprezentowanych w tym dziale zdecydowałem się na dodanie tego paragrafu i zacytowanie fragmentu jednego z artykułów publicysty Stanisława Michalkiewicza, który pasuje tutaj jak ulał:

„Książę de La Rochefoucauld: „nikt nie jest zadowolony ze swojej fortuny, każdy – ze swego rozumu.” Nie potrzeba dodawać, że najbardziej zadowoleni ze swego rozumu są właśnie durnie i pewnie dlatego tak często padają ofiarą rozmaitych filutów.”


Adam Setkowicz (1875 – 1945)


Hej panie ‘Setkowicz’! wzorowałeś nogi konia myśląc o parówkach?

Auctionhaus Wend: Herzlichen Gluckwunsch zum Verkauf von grossen Scheisse!

Lot 3267. SETKOWICZ, Adam (1876 Krakau – 1945). Reiter und Schlitten. Aquarell.Polen.Links unten signiert. Bildausschnitt 16 x 29 cm.Gerahmt & hinter Glas: 26 x 39 cm. Bauernschlitten auf verschneiter Straße neben Reiter und Hund. Reserve 180 euro. Wendl. 03/07/20



Abraham Neuman (1873 – 1942)


Obraz namalowany w bardzo ‘brudnych’, przygnębiających kolorach, bez słońca, przestrzeni. Ciasna i przeładowana praca. Warto popatrzeć na inne praca Abrahama Neumana (czasami podpisywał jako Neumann) by się przekonać, że tę konkretną pracę zdecydowanie namalowal jego kuzyn, też Neuman, mieszkający w Warszawie na Nalewkach. Dokładnie rok temu, dom aukcyjny Wendl wystawił ten olej (lot 4087) z ceną rezerwową 360 euro. Po roku cena rezerwowa wzrosła już do 390 euro. Z prostego odejmowania wynika, że cena rezerwowa wzrosła w ciągu roku o 30 euro. Jak będzie w przyszłym roku? Any bets? See you next year at Wendl.

Lot 3554. NEUMANN,Abraham (1873 Sierpc – 1942 Krakau). Bauerngarten. Öl/Leinwand/Karton. Polen. Rechts unten signiert. 35 x 53 cm. Gerahmt: 49 x 68 cm. Blick über den Zaun in den grünen Garten vor dem Haus. Leichte Altersspuren. Polnischer Maler, studierte in Krakau und Paris. Reserve 390 euro. Wendl. 03/07/20



Wincenty Wodzinowski (1864 – 1940)


Bardzo, bardzo wczesna praca Wodzinowskiego. Był to okres w którym ćwiczył się w przemalowaniu psa na krowę, co widać po jej bardzo wydłużonym pysku.

Lot 3117. WODZINOWSKI. Wincenty (1864 Igolomia – 1940 Krakau). Musikstunde. Öl/Leinwand.Polen.Links unten signiert. 50 x 75 cm.Gerahmt: 64 x 89 cm. Die Mutter mit den Kindern im Stall mit den Tieren beim Lauschen des Flötenspiels. Anbei polnische Expertise der unabhängigen Gutachterin Teresa Maria Pabis, Krakau. Zwei kleine restaurierte Stellen mit Hinterklebung. Polnischer Genremaler, besuchte die Zeichenschule Warschau und die Kunstschule Krakau. Literatur: Thieme/Becker. Reserve 900 euro. Wendl. 03/07/20



Mela Muter (1876 – 1967)


Zgodnie z opisem w górnej prawej stronie, praca ta przedstawia ‘muter’ czy po niemiecku matkę. Chyba nikt nie ma wątpliwości, że nie jest to ‘vater’ czyli ojciec. Jeśli chodzi o potwierdzenie płci to dom aukcyjny Wendl jest rzeczywiście bezbłędny. Niemiecka dokładność.

Lot 2622. MUTER, Marie Mela (1876 Warschau – 1967 Paris). Stehender Akt. Gouache. Recht oben signiert. 50 x 35 cm.Gerahmt & hinter Glas: 57 x 43 cm. Frauenakt mit weißem Slip vor dunklem Hintergrund. Reserve 1,200 euro. Wendl. 03/06/20



Leon W.


Leon W. Fisherman

Autor: Leon W. to tak jak Witold K. Wszyscy wiemy o kogo chodzi, choć w tym przypadku (Leona W.) wydaje mi sie, że to jest rzeczywiście jest praca niejakiego W. o imieniu Leon. Warto zauważyć, że licytacja zaczyna się już od 50-ciu euro choć wycena jest znacznie wyższa i bardzo precyzyjna z dokładnością do 10 euro, bo 2,450 euro. Fantastyczny pastel w oczach filii Lauritz w Kolonii. To już chyba druga ich próba. Sama rama warta jest pewnie 50 euro!

Lot number: 5586581. Leon W., drawing, fisherman, chalk on paper. Polychrome depiction of a fisherman from the side, on a jetty, illegible signature at lower right, 60x42cm (83x62cm). Estimate 2,450 euro. Starting 50 euro. Lauritz. 02/18/20

Leon Wyczółkowski. Fisherman. National Muzeum in Warsaw

Tamara Łempicka (1898 – 1980)

Ciągle uczę się czegoś nowego. Teraz dowiedziałem się, że obraz jest ‘attributed with certicate’. Oznacza to, że może być ‘certificate of authenticity’ oraz ‘certificate of attribution’. I wish I could see one day ‘certificate of falshood’.

Praca wystawiona w listopadzie, 2019, później w grudniu 2019 a teraz w lutym 2020 z takim samym wynikiem tj. ‘lot passed’. Dla mnie to ten lot nie tylko passed but also ‘pissed’.

Lot 39. Tamara de Lempicka watercolor. Private Collection 13.75″ x 10.75″ Private Collection. Attrib. with certificate She was born on 16 May 1898, in Warsaw, then part of Congress Poland of the Russian Empire . Her father was Boris Gurwik-Górski, a Russian Jewish attorney for a French trading company, and her mother was Malwina Decler, a Polish Catholic socialite who had lived most of her life abroad and who met her husband at one of the European spas. When she was ten, her mother commissioned a pastel portrait of her by a prominent local artist. She detested posing and was dissatisfied with the finished work. She took the pastels, had her younger sister pose, and made her first portrait. attributed to Tamara de Lempicka.Following the outbreak of World War II in 1939, she and her husband moved to the United States and she painted celebrity portraits, as well as still lifes and, in the 1960s, some abstract paintings. Her work was out of fashion after World War II, but made a comeback in the late 1960s, with the rediscovery of Art Deco. She moved to Mexico in 1974, where she died in 1980. At her request, her ashes were scattered over the Popocatépetl volcano (condition Good). Estimate $4,000 – $7,000. Art Antique Auction Gallery. 02/04/20



Stanisław Ignacy Witkiewicz (1885 – 1939)

Jak wszystkim wiadomo, Witkacy niepostrzeżenie wymknął się z Polski do USA pod koniec lat 30-tych XX wieku i pracował tam niemal bez odpoczynku korzystając z ogólnego dostępu różnych twardych narkotyków. Mocniejsze narkotyki jakie stosował za oceanem sprawiły, że prace jakie wtedy powstały odbiegają swoim charakterem od tych powstałych w Polsce. Generalnie, nie ma dowodów na samobójczą śmierć artysty we wrześniu 1939 roku w Polsce. Artysta nie wrócił z USA do Polski po wybuchu wojny. Potwierdzeniem tego jest niezliczona ilość nieznanych dotąd jego prac, tak ja ta z Kodner, jakie wypływają nieustannie w USA.

Lot 230. Stanislaw Ignacy Witkiewicz Polish (1885-1939). Crayon and Pastel on Paper “Portrait”. Circa 1936. Signed Lower Left and Dated 1936. Measures 23 Inches by 17 Inches, Frame Measures 28-1/8 Inches by 22-1/4 Inches. Estimate $1,000 – 1,500. Kodner Galleries. 02/05/20

Już po aukcji pragnę dodać historię sprzedaży tego obrazu i dedykuję ją obecnemu właścicielowi:

  1. Burchard Galleries (11/12/2012). Sold for $4,000
  2. Kodner Galleries (06/26/2013). Sold for $2,800
  3. Kodner Galleries (02/05/2020). Sold for $750


Tytus Czyżewski (1880 – 1945)

Warto zauważyć bardzo wyraźną sygnaturę malarza i każdy może ją bez trudności odczytać. Jeden drobny błąd jaki jaki zauważyłem w katalogu (bez znaczenia dla wartości tego oleju) to ten, że wg. mojej bardzo skromnej wiedzy praca powstała najprawdopodobniej w II połowie XX wieku. Ze względu na niepospolitą urodę modelki (była to jego żona, Elżbieta Czyżewska, znana aktorka), praca nadaje sie do zawieszenia w głównym salonie, nad kanapą.

Ajajaj! Nie było kupca na tę zwiędniętą piekność. Nawet $3,000 było za dużo. Gratulacje.

Lot 154. Tytus CZYZEWSKI (1880-1945); Nude ; the 1st half of the 20th century ; oil on wood panel / framed ; dimensions 52 x 40 cm (20 1/2 x 15 3/4 in.) ; dimensions 62 x 50 cm (24 1/2 x 20 in.) ; signed lower left corner. Estimate $6,000 – 9,000. Starting $3,000. Art-Torg. 02/15/20



Jerzy Kossak (1886 – 1955)

Taka praca Jerzego Kossaka to prawdziwy rarytas. Warto zwrócić uwagę na bardzo silna proweniencję ‘From a Brooklyn, NY collection’ oraz bardzo precyzyjne wymiary pracy w calach (12″ high x 16″ wide). Praca jest rarytasem bo Jerzy Kossak w owym okresie (1936) eksperymentował z kolorem i poniekąd wprowadzał elementy surrealistyczne do swoich prac, jak np. płonące drzewo czy też zielono-czerwona darń na dachu domu. Potrafił też deformować sylwetkę konia czego przykładem jest wyrastanie prawej jego nogi prosto z szyi. Czy ten eksperyment Jerzego Kosska sie przyjął? Pozostało po tym wszak wiele podobnych prac jakie znalazły ściany na Brooklynie, NY, NY oraz w innych miejscach. Wydaje mi się, że się nie przyjął o czym świadczą stosunkowo niskie ceny wyjsciowe tych prac. Jednak, prawdziwy kolekcjoner szaleje na ich widok i znikają one z rynku za psie pieniądze by nadal zdobić mieszkania na Brooklynie. To już taka tam jest tradycja.

Wydaje mi się, że to sam malarz odkupił tę pracę.

Lot 28. Jerzy Kossak (1886 – 1955). Polish. Oil on Board. Military Scene. 1936. Signed and dated lower right. From a Brooklyn, NY collection. – Dimensions: 12″ high x 16″ wide. Estimate $500 – 700. Starting $250. Clarke Auction Gallery. 02/16/20. Sold $250



Roman Kochanowski (1857 – 1945)

Moja wycena za ten obraz(ek) to 4 złote 40 groszy a nie 4,400 złotych. Dlaczego? Właśnie, dlaczego Sopocki Dom Aukcyjny (SDA) dopuścił ten obraz na aukcję? Takich widocznie ma ‘ekspertów’ schodzących do poziomu Allegro. God Save the Customer! Proszę popatrzeć na dobre prace Romana Kochanowskiego: http://www.pinakoteka.zascianek.pl/Kochanowski/Index.htm. Jest tam ponad 200 prac do oglądania przy kieliszku wina. Zdrowia życzę pracownikom SDA oraz dobrego wina!

Lot 1. Roman Kochanowski (1857 – 1945). Nokturn, olej, płótno naklejone na tekturę, 28,5 x 19,5 cm, sygn. p. d.: R. Kochanowski. Cena wywoławcza 4,400 złotych. Sopocki Dom Aukcyjny. 02/15/20



Jan Lebenstein (1930 – 1999)

Jeśli mógłbym coś doradzić to proszę dokładnie obejrzeć verso tego obrazu. Można porównać z pracami Lebensteina sprzedanymi w Christie’s, Sotheby’s czy też sprzedanymi w polskich domach aukcyjnych. Zwykle można tam znaleźć takie fotografie. Jaka jest proweniencja (naprawdę kluczowe pytanie)? Ciekaw jestem jaki jest numer tej figury osiowej i czy jest jakiś? To już druga figura osiowa w czeskim Art-Torg w okresie ostatnich 6-ciu miesięcu. Przypadek?

Obraz sprzedano bez walki za jedyne $7,250, tj. za polowę dolnej ceny estymacyjnej. Obraz ten będzie bardzo ważny w kolekcji kupca (wiadomo…nauka kosztuje) a jeszcze ważniejszy na tej stronie.

Lebenstein-verso

Lot 31. Jan LEBENSTEIN (1930-1999) Russian / Belorussian – Polish Untitled; 1963; oil on canvas / framed; 92,5 x 64,5 cm (36 1/2 x 25 1/2 in.); signed and dated lower right corner; Starting $7,000. Estimate $14,000 – 28,000. Art-Torg. 02/16/20

Signature


Stanisław Wyspiański (1869 – 1907)

Rzeczywiście, muszę się absolutnie zgodzić, że ta praca ‘would be a great addition to any art collection’. Pastel ten pięknie jest oprawiony, sygnatura duża i czytelna czyli autorstwo absolutnie potwierdzone zaś z tyłu ma równie piękną nalepkę z galerii krakowskiej, firmy Haliny Grzybowskiej, z ulicy Zwerzynieckiej z napisem ‘ Stanislaw Wyspianski’. Pani Halina Grzybowska, jak wiadomo wszystkim kolekcjonerom malarstwa Stanisława Wyspiańskiego, nie uznawała polskich czcionek w maszynie do pisania i stąd Stanisław to Stanislaw a Wyspiański to Wyspianski. Cena wyjścowa w firmie Finger Fake Estate & Auctions bajecznie niska!

Cena wyjściowa była niska a cena końcowa bardzo wysoka: $1,000

Lot 4039. Stanislas Wyspianski (1869-1907) – Pastel on Paper. This lot consists of a framed pastel illustration on paper, rendered in the style of Polish artist Stanislas Wyspianski (Polish, 1869-1907). A hand-drawn inscription at top right reads, “SW 1904″. The image depicts the portrait of a young woman and her young child. The mother smiles peacefully, eyes downturned, as her child looks out peacefully from the comfort of her embrace. This piece is an example of the portrait style for which Wyspianski is known. A beautiful illustration that would be a great addition to any art collection. Framed piece measures approximately 14.5″ x 11.75″, with an approximate image sight of 9.25″ x 6.5”. Estimate $3,000 – 6,000. Cena wyjściowa $100. Finger Lake Estate & Auctions. 02/08/20

Józef Brandt (1841 – 1915)

Lot 1190. Po aukcji: ktos zapłacił $3,500!
Lot 1190 – verso

Lot 1190. After Jozef Brandt Snowy Winter Scene Painting. Horse drawn wagon approaches town. Signed, Warsaw. Polish language info on reverse. On canvas– Dimensions: Image Size: H: 21 inches: W: 31 inches. Estimate $300 – 400. Uniques & Antiques Inc. 02/05/20

Ktos zapłacił $3,500!

Na nadchodzących aukcjach w USA widzę aż trzy oleje Józefa Brandta, dwie po bardzo przystępnej wycenie ($300- 400), powiedziałbym na każdą kieszeń, zaś trzecia jest wysoko wyceniona lecz o stosunkowo niskiej cenie wywoławczej ($3,500). W sumie, to duże okazje bo nawet w Polsce trzeba długo czekać aż pojawi się taki rodzynek a tu aż trzy rodzynki. Analizując te trzy prace, doszedłem do wniosku, że pochodzą one z bardzo, bardzo późnego okresu twórczości tego malarza, wydaje mi sie, że okresu międzywojennego lub może nawet późniejszego. Artysta już właściwie niewiele mógł namalować i jego reka z pędzlem była podtrzymywana przez pomocników. Również Józef Brandt z Warszawy w tym wieku nie byl w stanie powielać swoich dużych płócien i mógł sobie pozwolić jedynie na ich kopie w małym formacie. Pragne dodać, że artysta nie żałował wysiłku by pomalować rownież płótna z tyłu prac (verso) na kolor brązowy a także pomalował nawet blejtramy z tyłu by harmonizowały z kolorem brązu płótna. W ten sposób pokazał, że proces oksydowania drzewa i płótna, jakże potrzebnego by podkreślić wiek tych robót, można znacznie przyśpieszyć.

Lot 1191. Po aukcji: ktoś zapłacił $2,100!
Lot 1191-verso

Lot 1191. JOZEF BRANDT Farm Landscape Painting. Man on horseback near well. Signed. Warsaw and Polish language info on reverse. On vintage canvas– Dimensions: Image Size: H: 19.5 inches: W: 23.5 inches. Estimate $300 – 400. Uniques & Antiques Inc. 02/05/20

Ktoś zapłacił $2,100!

Warto zwrócić uwagę na taki drobiazg, że zarówno lot 1190 i 1191 mają nalepki warszawskiej galerii, myślę, że okresu przed II wojną światową. Zakakujące jest jednak to, że na obu wybity jest numeratorem ten sam numer, czyli 4309. Oznacza to tylko to, że numerator się zaciął i nikt z obsługi nie zauważył tej pomyłki.

Nalepki galeryjne
lot 99
Lot 99 – verso

Lot 99. Jozef Brandt was a Polish painter, a representative of the Munich School, best known for his paintings of battles. Oil on canvas size12″h x 16″w , come with frame , shipping in US $149. Estimate $25,000 – 50,000. Starting $3,500. Dynasty Fine Art. 02/04/20

Ile te prace sa warte? Zaskakuje mnie, że za pracę górną (lot 1190) ktoś zdecydował się wyłożyc jedynie marne $350, za tę po środku (lot 1191) $275 zaś ta drogo wyceniona praca (lot 99) nie znalazła niestety jeszcze amatora. Dla tych ciekawych, na samym końcu przedstawiam prace Józefa Brandta z okresu malarskiego 1841 – 1915. Dopiero dużo póżniej już zniedołężniały artysta musiał je kopiować by móc zapewnić sobie środki na utrzymanie life after life.



Tamara Łempicka (1898 – 1980)

Praca Tamary Lempickiej o jakiej kandyjski dom aukcyjny pisze, że ‘This lot carries limited provenance from a Southern Ontario estate’. Myślę, że całkiem niesłusznie dom aukcyjny się asekuruje, bo praca ta pochodzi z bardzo znanego u artystki okresu jaki wybitni zagraniczni krytycy określają ‘Saggy Tits Period’. Wybitna praca i ktoś właśnie licytuje już 500 dolarów.

Nie doceniłem dobrego oka i smaku koneserów ‘Saggy Tits Peiod‘ Lempickiej. Pracę sprzedano za $1,600. Perła kolekcji!!!! Dlaczego jednak tę samą prace sprzedano drożej, bo za $1,700, w dniu 10/08/2019 w tym samym domu aukcyjnym? (02/26/20)

Lot 97. Tamara de Lempicka. Polish Art Deco Oil on canvas, framed. Featuring a portrait of blue-eyed nude woman. Signed LEMPICKA on the upper right corner. Stamped 14540 on verso. Attributed to Tamara de Lempicka (1898-1980, Polish). 67 x 53 cm (26 x 21 inches). Framed size: 78 x 65 cm (31 x 26 inches). PROvENANCE: This lot carries limited provenance from a Southern Ontario estate. Estimate $2,000 – 4,000. 888 Auctions. 02/13/20