Auctions Reviews

Wprowadzam dział w jakim mogą pojawiać się moje uwagi na temat zakończonych aukcji polskiej sztuki w zagranicznych domach. Nie należy się zgadzać z moimi subiektywnymi opiniami.


Skinner (USA) – aukcja 05/31/20. Obraz Alfreda Wierusza Kowalskiego


Przebojem dnia dzisiejszego była aukcja w amerykańskim Skinner, gdzie licytowano duży obraz Alfreda Wierusza-Kowalskiego: https://polishartcorner.com/2020/05/11/alfred-wierusz-kowalski-1849-1915-44/. Zaletą tego obrazu był jego stan dziewiczy, tj. obraz nie był chyba dotykany przez nikogo od momentu kupna. Cena estymacyjna ($175,000 – 225,000) była atrakcyjna choć, jak przewidywałem, niska. Obraz sprzedano za $410,00 (hammer; $504,500 z dodatkowymi opłatami) i spodziewam się, że pojawi się na jesiennej aukcji albo w Desie-Unicum, Polswissart a może nawet w Agrze-Art. Pracę kupił pewnie sam dom aukcyjny na ‘inwestycję’, jak tam okreslają, a ja określam ‘na hanel’. Drugi z polskich obrazów, portret młodej kobiety Tadeusza Styki (https://polishartcorner.com/2020/05/14/tadeusz-styka-1889-1954-4/) również odniosł sukces ($10,000 – hammer).


Christie’s (France). Chopin na łożu śmierci Teofila Kwiatkowskiego. (05/27/20)


Teofil Kwiatkowski był świadkiem śmierci Fryderyka Chopina i moment ten uwieczniał wielokrotnie na papierze. Była to smutna pamiątka jaką przekazywał swoim przyjaciołom. Wiele jest wersji tego momentu, różnią się detalami i pojawiają się czasami na rynku. Christie’s wycenił te maleńką pracę (12 x 17 cm) na 5,000 – 7,000 euro i sprzedał za 9,350 euro (with buyer’s premium). To jest wyjątkowa sytuacja, gdy każda z autorskich replik jest traktowana jak praca oryginalna. https://polishartcorner.com/2020/02/26/teofil-kwiatkowski-1809-1891-28/


Trzy prace Tamary Łempickiej na aukcjach w USA. 05/18-20/20


Trzy oleje Tamary Łempickiej na dwóch aukcjach w USA były licytowane w odstępie dwóch dni: Martwa natura z jabłkami w Doyle (https://polishartcorner.com/2020/05/11/tamara-lempicka-1898-1980-43/)

Tamara Łempicka. Still Life with Apples. Sold for $87,500

oraz Martwa natura z różą (https://polishartcorner.com/2020/05/14/tamara-lempicka-1898-1980-44/)

Tamara Łempicka. UNE ROSE. Sold for $275,000

plus Dwie przyjaciółki w Sotheby’s. Niespodzianek nie było: a) Doyle sprzedało jabłuszka na talerzu za $87,500 przy wycenie $20,000 – 40,000, tj. dwukrotnie przebito widełki wyceny. Praca ta miała proweniencję od wnuczki artytstki b) pracę z różą sprzedano za $275,000 , tj. prawie dwukrotnie przebito widełki wyceny ($100,000 – 150,000), c) ‘Dwie przyjaciółki’ spadły znowu z aukcji. Obraz ten był licytowany również w Sotheby’s w 2019 roku przy znacznie wyższej wycenie ($400,000 – 600,000) od obecnej ($350,000 – 450,000) i również nie znalazł nabywcy. Okazuje się, że późny okres malarski Łempickiej (1974 r.) nie jest aż tak poszukiwany i ceniony ($). Należy zauważyć, że wszytstkie te prace miały niezwykle silna proweniencję i nie było watpliwości co do autentyczności tych olejów.

Obecnie na rynku znajduje sie na aukcjach wiele prac ‘Łempickich’, tj. karykatur, pastiszy, malowanych przez dzieci lub nieudaczników. Niestety, ale znajdują sie amatorzy na nie, wierzący w potęgę własnego umysłu i przekonanie o przechytrzeniu innych. Są to zwyczajni głupcy a głupota to nie jest grzech wg. teologów.


Hindman (USA) -aukcja 05/21/20


Julian Stańczak. Harmony Green. Sold for $10,000

Amerykański dom aukcyjny Hindman (jeszcze do niedawna Leslie Hindman) to porządna firma aukcyjna. Dzisiaj na aukcji współczesnego malarstwa była licytowana tylka jedna praca Polaka, Juliana Stańczaka. Autor, niedawno zmarły, poświęcił swoje życie op-artowi i niezwykle konsekwentie rozwijał się w tym kierunku. Obecnie, jego akryle sprzedają największe domy aukcyjne a ceny dochodzą już do $100,000 (w zależności od wielkości). Hindman licytował dzisiaj Harmony Green (https://polishartcorner.com/2020/05/21/julian-stanczak-1928-2017-8/)ni sprzedał tę pracę stosunkowo tanio bo za $10,000 (hammer). Moim zdaniem, była to okazja. (05/21/20)


Schloss Ahlden – aukcja 05/09/20

Bardzo slaby dzień miało ‘polskie’ malarstwo na aukcji w niemieckim Schloss Ahlden. Dwa oleje rzekomo Stanisława Żukowskiego (https://polishartcorner.com/2020/04/11/stanislaw-zukowski-1873-1944-28/), jeden olej rzekomo Jana Stanisławskiego (https://polishartcorner.com/2020/04/10/jan-stanislawski-1860-1907-14/), oraz podobnie olej Stanisława Kamockiego (https://polishartcorner.com/2020/04/12/stanislaw-kamocki-1875-1944-4/), wszystkie suto wycenione, nie znalazły frajera. (05/13/20)


Dorotheum – aukcja malarstwa XIX wieku, 05/13/20

Na dzisiejszej aukcji w Dorotheum zajaśniał jedynie pejzaż Stanisława Wrońskiego (https://polishartcorner.com/2020/04/25/romuald-pawel-kowalczewski-1879-1922), sprzedany za 2,800 euro (hammer). Sposród dwóch atrybucji Siemiradzkiego (https://polishartcorner.com/2020/04/26/henryk-siemiradzki-1843-1902-dwie-atrybucje/), obraz z Chopinem został wycofany a drugi nie został sprzedany. Ktos dopatrzył się natomiast autorstwa w pracy ‘Ślewińskiego’ i kupił ten obraz za wyjściowe 4,000 euro (https://polishartcorner.com/2020/04/24/wladyslaw-slewinski-1856-1918-6/) – szkoda tych 4,000 euro, oj szkoda. Pracy Wojciecha Kossaka (https://polishartcorner.com/2020/04/25/wojciech-kossak-1856-1942-14/) nikt nie kupił, za to Jerzego Kossaka scenka rodzajowa (https://polishartcorner.com/2020/04/24/jerzy-kossak-1886-1955-54/) ‘poszła za 2,400 euro [podobna scenka tego malarza w albumie Olszańskiego o Jerzym K]. Jedna z prac Wasilewskiego (a la Fałat) cieszyła się uznaniem umiarkowanym (2,800 euro), zaś druga spadła z aukcji (https://polishartcorner.com/2020/04/24/czeslaw-wasilewski-1875-1947-11/). Kowalczewski nie wzbudził żadnego zainteresowania (https://polishartcorner.com/2020/04/25/romuald-pawel-kowalczewski-1879-1922/). W sumie jedynie o olej Stanisława Wrońskiego warto bylo walczyć. (05/13/20)

Stanisław Wroński. Auf dem Heimweg, 1885. Sold for 2,800 euro

Millon et Associes – Ecole de Paris. 05/13/20

Aukcja w Millon et Associes (Ecole de Paris) zakończyła się dzisiaj dużym sukcecem jedynie dla prac Jana Rubczaka. Jego dwa dobre oleje (https://polishartcorner.com/2020/05/03/jan-rubczak-1884-1942-4/) sprzedano za 52,000 euro (hammer, lot 8) i za 30,000 euro (lot 14). Niesygnowany portret Leopolda Gottlieba rzekomo przedstawiający Mieczysława Jakimowicza (https://polishartcorner.com/2020/05/01/leopold-gottlieb-1883-1934-11/) sprzedano za 48,000 euro, czyli poniżej widełek. Brak było proweniencji, brak sygnatury a jedynie o autorstwie mówiła ekspertyza rodziny Mielniczuków. Dwa portrety młodych kobiet pędzla Alicji Hohermann (https://polishartcorner.com/2020/05/05/alicja-hohermann-1902-1943-6/) znalazły nabywcę po 1,200 euro, każda. Najlepszy ze wskazanych przeze mnie z olejów Cyankiewicza (lot 35) sprzedał się rzeczywiście najwyżej, bo za 1,600 euro (https://polishartcorner.com/2020/05/11/zdzislaw-cyankiewicz-cyan-1912-1981-12/) a reszta jego prac dość nisko. Terlikowskiego prace kupowali chyba polscy handlarze (https://polishartcorner.com/2020/05/02/wlodzimierz-terlikowski-1873-1951-62/), od 1,200 euro za portret do 2,000 euro za każdą z pozostałych dwóch prace. Resztę zostawiam zainteresowanym do prześledzenia w katalogu wyników. (05/13/20)

Jan Rubczak. Port in Brittany, Audierne, 1917. Sold for 52,000 euro