Henryk Siemiradzki (1843 – 1902) – atrybucja czy też nie? Cd.

Henryk Siemiradzki. At the Fountain

Pisałem o tej pracy kilka miesięcy temu i sam dziwię się, że taki szmok jak ja wyczuł iż coś tu nie jest koszernego (https://polishartcorner.com/2020/05/30/henryk-siemiradzki-1843-1902-atrybucja-czy-tez-nie/). Piękny był drobiazgowy opis w katalogu Christie’s, podobnie jest teraz, lecz proweniencja rozpoczyna się identycznie w 1993 roku. Według opublikowanych danych Christie’s, praca ta została sprzedana u nich w czerwcu 2020 roku za $375,000 a teraz niepodziewanie pojawiła się po 9-ciu miesiącach, znowu z taką samą wyceną $150,000 – 250,000, bez słowa o aukcjii i sprzedaży sprzed kilku miesięcy. Ktoś ją kupił i zwrócił? Może zatem jest jakaś dwuznaczna ekspertyza? Ryzyko, że praca ta może okazać się znacznie późniejsza, jako jedynie ‘warsztat’ Siemiradzkiego, jest chyba spora i nawet ewentualny jej przerzut do Polski niewiele pomoże. Dlaczego? Chyba dlatego, że jest za droga by wcisnąć ją zagubionemu ciułaczowi jak również za droga by bogaty kolekcjoner kupił bez dobrej proweniencji. Dziwię się, że ‘kryminalistyczne’ badania płótna nie zostały wykonane i nie zostały opublikowne – Dorotheum może nauczyć jak to się robi i gdzie to się robi. Jest oczywiście spore prawdopodobieństwo, że jestem w błędzie bo w Polsce znajdzie się ekspert potwierdzający autentyczność tego płótna, nawet na podstawie jedynie fotografii, a mnie znowu będą wtedy straszyli za sianie wątpliwości.

Lot 46. Henryk Siemiradzki (Polish, 1843-1902) and studio. At the Fountain, signed and inscribed ‘HSiemiradzki/Roma.’ (lower right), oil on canvas, unframed, 30 ½ x 60 ½ in. (77.5 x 153.7 cm.)

Provenance

Anonymous sale; Christie’s, New York, 27 May 1993, lot 52.
Simon Bonython, acquired at the above sale.
Acquired directly from the above by the present owner.

Literature

Tygodnik Ilustrowany, no. 27, 5 July 1890, Warsaw, p. 9, illustrated with an engraving of another version, as Wiosenna Sielanka.
H. Siemiradzki, Pictures of G. I. Siemiradzki, St. Petersburg, 1890, no. 14, n.p., illustrated with an engraving of another version, as À la fontaine.
T. Karpova, Henryk Siemiradzki, St. Petersburg, 2008, p. 166, illustrated with an engraving of another version, as Near a Fountain.

Estimate $150,000 – 250,000. Christie’s. 04/16/21

One thought on “Henryk Siemiradzki (1843 – 1902) – atrybucja czy też nie? Cd.

  1. Przypominam że w Instytucie Badań nad Sztuką Świata wykonano pod kirerownictwem prof. Malinowskiego przy współpracy z historykami rosyjskimi olbrzymią pracę identyfikacji i inwentaryzacji malarstwa Siemiradzkiego (o czym nadmieniłem w mojej recenzji zbiorów Izraela). Myślę że ten obraz jest tam znany, tylko ciekawe czy w takim wypadku został włączony do catalogue raisonné ?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s