Zygmunt Ajdukiewicz (1867 – 1917)

Zygmunt Ajdukiewicz. Home from the hunt

Cenię sobie bradzo twórczość Zygmunta Ajdukiewicza lecz ten olej z aukcji w Bonhams, bardzo ‘monachijski’, nie bardzo. Na pewno ktoś się znajdzie kto go kupi a potem sprzeda w Polsce. Obraz jest bardzo ‘wieruszowsko-kowalski’ lecz brakuje mu rzetelnego wykończenia. Nie podobają mi sie dwa psy niemal stojące przy rozpędzonych saniach – czegmu się one tam przypatrują? Nie podoba mi się wiszący w powietrzu koń ciągnący sanie, którego ani jedno kopyto nie jest zanurzone w śniegu. Podobne jest z psami śmigającymi w powietrzu (latające psy). Twarz woźnicy, siedzącego w saniach, jest niestarannie namalowana a to jest przecież pierwszoplanowa postać. Zad konia był początkowo bardzo okrągły i artysta niestaraniie przykrył jego fragment białą farbą, przez który nadal zad prześwituje. Jest wiele zatem szczegółów świadczących o ‘odpierniczeniu’ tej pracy przez Zygmunta Ajdukiewicza i czyżby braku jego znajomości z pracami Brandta, Szernera, Wieusza, a nawet miniatur Szykiera. W sumie, gdyby nie dobra sygnatura to pomyślałbym, że tę pracę malował ktoś inny (i może tak było!), choć nie mam na to dowodów. Praca ta jest słaba ale jak się ją dobrze podrasuje reklamą w polskiej prasie (tak jak Rubensa) to da się z niej jeszcze  wyciągnąć jakieś spore pieniądze- mamy od tego najlepszych specjalistów.

Lot 42. Sigismund Ajdukiewicz (Polish, 1861-1917). Home from the hunt, signed ‘Zygsmund Ajdukiewicz’ (lower left), oil on canvas, 53.5 x 84cm (21 x 33in). Estimate £7,000 – £10,000. Bonhams. 03/30/22. Sold 40,250 GBP.

One thought on “Zygmunt Ajdukiewicz (1867 – 1917)

  1. Jako weterynarz trochę bym popolemizował z Panem… Te psy biegnące obok sań to (skundlone) charty, a charty tak właśnie biegną, jakby nie dotykały ziemi. Zazwyczaj podczas jazdy na polowanie charty biegły obok sań, na saniach zaś wydaje mi się że “wiozą tyłki” a nie biegną psy z rodzaju psów tropiących; te łatwiej się męczą i były na polowania podwożone. Dla mnie wszystkie zwierzeta na tym obrazie są wymalowane jak najbardziej prawidłowo, dziwi troche tylko niespójność jeśli chodzi o dynamikę – sanie na pierwszym planie wprost fruna w powietrzu, podczas gdy konie na drugim planie jakby szły stępa, chociaż wydaje się, że powinny iść równym tempem.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s