Władysław Bakałowicz (1833 – 1903)

Władysław Bakałowicz. The Furry Venus.

Lot 426. SACHER-MASOCH (Leopold Ritter Von). The Furry Venus. A Novel on Flogging. Translated by Ledos de Beaufort. Paris, Charles Carrington, 1902. In-8 paperback, printed cover. Cut on the spine otherwise good copy. The illustration consists of a frontispiece by Bakalowicz, 4 line drawings and figures in-t. First French edition, printed at 500 numbered copies on Hollande paper (n°49). Estimate 180 – 200 euro. Millon. 06/07/21

Aż trzy prace Władysława Bakałowicza z nadchodzących aukcji. Najtańsza jest książka z reprodukcją jego pracy przedstawiającą kobietę bijącą leżącego mężczyznę. “Wenus w futrze” okłada kijem chłopa a ten przyjmuje to z lubością. Tytuł kiążki to “Opowiadanie o biczowaniu”, pewnie jakieś perwersje seksualne. Władyslaw Bakałowicz malował tego typu figlarne prace, choć bardziej znane są jego, obecnie już uznawane za nudne, portrety dobrze odżywionych pań, ubranych w długie i drogie suknie, oglądających siebie w lusterkach, czasami podziwiających papużki. Tego typu miniaturowa praca jest pokazana poniżej.

Władysław Bakałowicz. Władysław Bakałowicz.

Lot 46. Ladislaus BAKALOWICZ (1833-1903). Jeune femme à sa toilette.  Huile sur panneau signé en bas à droite et situé « Paris ». 18 x 12.5 cm. Estimate 1,200 – 1,500 euro. Salle des Ventes de Chinon. 05/27/21


Władysław Bakałowicz. A recent acquisition

Zwraca jednak uwagę ta trzecia praca Władysława Bakałowicza o tytule ‘Najnowszy nabytek’. Przyglądając się w przedstawionym wiszącym w pokoju pracom malarskim trudno znaleźć na ścianach choć jedną pracę Kantora, Fijałkowskiego czy też Fangora. Dominują portrety i krajobrazy w dostojnych złoconych ramach a oglądające towarzystwo, czyli dwie panie, są bardzo elegancko ubrane. 100 lat po namalowaniu tej pracy, tj. już we współczesnych nam czasah, niewiele można zrozumieć na obrazach a towarzystwo na wystawach wygląda (na podstawie ubiorów) zwykle jak zbiorowisko bezdomnych i przypadkowych głodnych osób. Takie towarzystwo wpada na wystawę by się napić darmowego wina, zjeść trochę sera i winogron a to co wisi na ścianach ma, delikatnie mówiąc, w nosie.

Lot 317. Ladislaus Bakalowicz (Polish 1833-1904). A recent acquisition. Oil on panel. Signed and inscribed Paris (lower right), 99 x 69cm (38¾ x 27 in.). Estimate 3,500 – 4,500 GBP. Dreweatts. 05/27/21> sold 11,000 GBP

2 thoughts on “Władysław Bakałowicz (1833 – 1903)

  1. Tropem handlarzy.
    Sopocki Dom Aukcyjny i znów widzę te eleganckie Panie.
    https://www.sda.pl/aukcja/obiekty/wladyslaw-bakalowicz-ostatni-nabytek,36112,pl

    27 maj 2021, handlarz kupuje obiekt,.
    Obraz sprzątnął przed nosa jakiemuś kolekcjonerowi, płacąc ponad dwukrotnie więcej niż górna estymacja w Dreweatts. W końcu wie, że nie może stracić. Polski dom aukcyjny ustali odpowiednio wyższą estymację.
    Handel to nic złego, warto jednak uświadamiać potencjalnych nabywców, czy warto płacić 100% marży handlowej…i wspierać handlarza.

    Cena sprzedaży w Dreweatts 11000 GBP, czyli 61 000 PLN, plus prowizja domu aukcyjnego i transport, można oszacować na jakieś 80 000 PLN,

    Estymacja w SDA to 100 000 – 150 000 PLN. Zakup w maju, czyli nie ma jeszcze pół roku, jeśli obraz sprzeda się powyżej 80 000 PLN, podatek będzie do zapłacenia.

    Dolna estymacja jest tak ustawiona by handlowiec na wstępie mógł zarobić
    20 000 PLN. Od jednej do drugiej aukcji minęło dokładnie 0.5 roku. Handlarz nie zapłaci podatku, nawet jeśli zarobi 100%.

    Jeśli nie odkupimy od handlarza, on zostanie z obrazem, stanie się ‘przymusowym’ kolekcjonerem, nie zarobi, nie będzie miał pieniędzy, by znowu sprzątnąć kolejny obiekt kolekcjonerowi płacąc więcej, więcej i więcej na zagranicznej aukcji. Odkupując finansujemy prowizję zagranicznego domu aukcyjnego, transport, prowizję SDA, dodatkowe opłaty oraz marżę ‘cwaniaczka’.

    • Przyznam, że jestem już zmęczony wskazywaniem takich przypadków. SDA znany jest z tego, że sam licytuje na zachodzie, kupuje i potem sprzedaje na swoich aukcjach zarabiając w ten sposób podwójnie. Tak jest i tak będzie dopóty, dopóki ludzie się nie opamiętają i nie przestaną kupować obrazów o nadymanych sztucznie cenach.

      Ten proceder zawyżania cen jest doskonale widoczny i znany większości kolekcjonerów a jednak ma się bardzo dobrze. Proszę wziąć pod uwagę, że domy aukcyjne maja swoją klientelę, czasami dość bogatą, nie za bardzo wyedukowaną na sztuce i w dodatku podatną na perswazję zakupu. Takiemu klientowi dom aukcyjny podsuwa emailem, telefonem, czy na bezpośrednim spotkaniu taką pracę mówiąc, że to jest ona ‘wybitna’ i to jest okazja inwestycyjna. Oszust to powie a taki dureń właśnie to kupi i na tym zbudowany jest ten biznes nadymania cen.

      Urząd podakowy na pewnie ważniejsze sprawy na głowie by ścigać i sprawdzać księgi domów aukcyjnych by tropić przypadki jakie Pan podał. Domy aukcyjne dobrze o tym wiedzą ale przeciez nie będą domosiły na siebie. N’est pa?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s