Alicja Halicka (1894 – 1975)

Alicja Halicka. Still life with pitcher, apple, candle

Raz jeszcze kubizujaca praca Alicji Halickiej i dość dobry opis biograficzny domu aukcyjnego z wyjaśnieniem dlaczego zaprzestała malowania podobnych prac. Jest to olej na papierze.


Lot 53. Alice Halicka (Alicja Halicka), Polish 1894-1975- ‘Nature morte avec pichet, pomme, bougie‘, (Still life with pitcher, apple, candle) c.1912; oil on paper, signed, 39 x 33.5cm (ARR) Provenance: John Denham Gallery, London; Private collection, London Exhibited: ‘Chagall and his Circle’, Ben Uri Gallery, London 5th June-31st July 2005 Note: Around the time of ‘Nature morte avec pichet, pomme, bougie’ was created, Alice Halicka moved to Paris and studied at l’Academie Ranson under Paul Serusier (1864-1927) and Maurice Denis (1870-1943). During this time, she also met renowned Cubist painter and her husband, Louis Marcoussis (1878-1941). Halicka exhibited at the Salon des Independants and began to work under the influence of art dealer Leopold Zborowski (1889-1932), who was a strong proponent of Cubism. He began to represent her work, though her husband, strongly discouraged it. As a result, Halicka destroyed much of her cubist work and, from 1919 focused on collage and fabric design. With thanks to John Denham for his assistance cataloguing this lot.Opening 4,200 GBP. Estimate 6,000-8,000 GBP. Roseberys London. 07/03/19

Uzupełnienie (dodano 06/02/20):

Czytelnik, który nabył tę pracę Alicji Halickiej, stara dowiedzieć się czy i dlaczego została ona opisana w komentarzu przez p. Zagrodzkiego ‘nie bardzo widzę jak taką absurdalną kompozycję, o topornej fakturze i nieudolnym pociągnięciu pędzla można przybliżyć do jakiegokolwiek etapu ewolucji artystki‘ . Czyetlnik dosłał mi fotografie katalogu w jakim prezentowana była ta praca z prośbą o ich opublikowanie, co czynie czekając na zamkniecie tej niefortunnej sprawy

9 thoughts on “Alicja Halicka (1894 – 1975)

  1. Trochę się dziwię że surowy w osądach administrator tych stron tak się gładko prześlizgnął nad tym bohomazem. Po pierwsze czy istnieje dowód że obraz został kupiony w John Denham Gallery ? Ta ostatnia jak się orientuję zakończyła działalność w 2013 roku. Bardzo się bym zdziwił aby renomowana placówka mogła prezentować taką pracę jako dzieło Halickiej, but who knows ?
    Jeszcze bardziej dziwi mnie fakt że Ben Uri Gallery wystawiła ten obraz w towarzystwie Chagalla, Soutina i Pascina.
    Krótko mówiąc nie bardzo widzę jak taką absurdalną kompozycję, o topornej fakturze i nieudolnym pociągnięciu pędzla można przybliżyć do jakiegokolwiek etapu ewolucji artystki.

      • Fals czy nie, to dokładnie ta praca była w Galerii Denham i Ben Uri.
        Jest katalog z wystawy i obie instytucje potwierdzają ten fakt. Czyli zrobili z siebie idiotów, którzy wystawili falsa w galerii ? Przecież tam spotykali się nie tylko kolekcjonerzy, ale i znawcy sztuki, i nikt nie zauważył bubla na wystawie?
        Wysłałem maila do Roseberys, że ta praca według eksperta jest fałszywa.

        Oto odpowiedż domu aukcyjnego.

        Dear Sir,

        Please note the following;

        1. The letter is a letter from Rosebery’s confirming the cataloguing. Our catalogue is a factual document. The letter is signed by a director confirming we have sent it. Under the data protection act, we cannot forward our correspondence from Mr Denham as it is illegal to do so in this country. He does not want his details shared.

        2. I would like to know who this expert is? I cannot find anyone in France as the registered expert for Alica Halicka. And for someone to suggest a work was fake without any credentials is very dangerous. Please tell me who this person is. I will be reporting them to the art police in Paris, if they are not authorised to make such statements. I cannot stress how important it is to have this person’s name and credentials.

        I will no longer engage with these emails until we are provided with the correct information about point two.

        Kind regards,
        Tess O’Brien

  2. Jedynym moim tumaczeniem może być mój słaby dzień połączony z nieostrożnością i brakiem mojej wiedzy. Dziękuję Panu za uważne czytanie, za obszerne krytyczne uwagi oraz oraz za ewentualną przyszłą pomoc. Pozdrawiam.

  3. Witam na forum.

    Poniżej link do tej pracy z domu aukcyjnego Bonhams w 2003 roku.

    https://www.bonhams.com/auctions/10363/lot/63A/

    Tak się zastanawiam kto jest w stanie potwierdzić oryginalność tej pracy na 100 procent?

    Poniżej wysyłam kopię maila z zapytaniem o pracę Halickiej z Ben Uri i drugi od Pana Edward van Voolen , z którym też korespondowałem a jego nazwisko znajduje się w katalogu.

    Hello Krzysztof,

    Yes, this artwork was exhibited at Ben Uri back in 2005, 6th June – 24th July in the exhibition Chagall and His Circle.
    We are happy to post the catalogue free of charge, could I kindly ask you to purchase the catalogue via this link and we will post it as soon as possible.

    Kind regards,
    Evgeniya
    Ben Uri Gallery and Museum
    108a Boundary Road
    London NW8 ORH
    T: 020 7604 3991
    http://www.benuri.org.uk/
    admin@benuri.org

    Pan Voolen

    Dear mr Krzysztof

    Thanks for your email request. I want to pint out that I was shocked about the sale of core works from the Ben Uri Gallery – reason for me to resign from the advisory board.
    And no, I am sorry to say I never saw the work you bought. Since she belonged to the École de Paris on which many books and catalogues exist, I suggest to you do some research in that area.
    Success and kindest wishes,

    Edward van Voolen
    Abraham Geiger Kolleg, Universität Potsdam

    drugi email.

    My colleague Laurence Sigal retired to make Aliyah. Mr Heuberger sadly died, and so did Mordechai Omer from TA.
    Your painting has really quality but since I haven’t seen it and since I dont own publications about Halicka, I am not sure whether the presumed date mentioned in the catalogue ‘c 1912’ is correct.
    The Paris Jewish museum has a good collection and a fine library, including many publications on the École de Paris, with a very helpful librarian – there I would start to research. The current director is Paul Salmona.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s