![](https://polishartcorner.com/wp-content/uploads/2024/06/styka1.jpg?w=640)
Lot 28. Adam STYKA 1890 – 1959. L’entrée du derbl. Huile sur panneau. Signé en bas à droite “ADAM STYKA”; 34 x 25 cm. Estimation : 2 000 € – 3 000 €. Artcurial. 06/11/24. Result unknown to me
Należy założyć, że Artcurial jako poważna firma francuska gwarantuje, iż ten powyższy obraz jest szkicem autorskim. Jeśli nie gwarantuje i nie ma proweniencji to ‘nie wchodziłbym w ten interes’. Szkiców Adama Styki nie widziałem i stąd moje silne zaburzenia wzrokowe i konfuzja na umyśle. Obraz nie pierwszy już raz pojawia się na aukcji.
W przypadku dolnego obrazu, oczy dobrze widzą ten przyjemny widok lecz całą radość oglądania i dyskusji wykluczył dom aukcyjny śmiało twierdząc, że jest on ‘after’ Adam Styka z czym ze smutkiem, biorąc równie głęboki oddech, muszę się zgodzić. Tyle wysiłku włożył utalentowany artysta by namalować ten obraz a tak schrzanił sygnaturę (obraz możnaby wysłać na Piękną w Warszawie po tej drobnej korekcie).
![](https://polishartcorner.com/wp-content/uploads/2024/06/styka-fals.jpg?w=732)
After Adam Styka, (Polish, 1890-1959), Arab women, oil on canvas board, 37 x 50cm. Opening 120 GBP. Crow’s Auction Gallery. 06/12/24. Sold 200 GBP
Ten mały obraz Styki faktycznie wygląda na szkicowy, ale wydaje się mieć swój klimat.
Zestawiając go sobie obok siebie np. z tym dużo większym i kilkadziesiąt razy droższym:
https://media.mutualart.com/Images/2023_07/02/18/182100733/adam-styka-sous-les-remparts-de-marrakec-8UDOS.Jpeg
Czy nie widać tu pewnych podobieństw stylistycznych?
To podobieństwo oczywiście narzuca się i sam mam wątpliwości czy ‘szkicowy’ obraz z Artcurial jest prawdziwy czy też nie jest. Takie skrajnie impresjonistyczne potraktowanie tematu wydaje się, że jednak jest niespotykane u Adama Styki i nie widziałem innych podobnych przykładów. Potomkowie artysty już nie żyją i nie kogo zapytać. Zgoda, że obraz ma atmosferę i w dodatku o niebo lepiej wygląda w dużym powiększeniu (fotografie muszę niestety redukować bo mam bardzo ograniczoną ilość GB na blogu). W sumie, dyskusja o tej pracy może być otwarta, również dla mnie.
Dzień dobry
Zachęcam do przejrzenia na mutualart.com pozostałych aukcji prac Adama Styki – jest ich tam prawie 300
https://www.mutualart.com/Artist/Adam-Styka/ED6CB5ACB496C9BC/Artworks
to co rzuciło mi się odrazu w oczy to fakt,że artysta ten bardzo dokładnie kładł swoją sygnaturę. A na tym obrazku jezt mało wyraźna. Na większości prac A.Styki jak tło obrazu było jaśniejsze to zawsze sygnatura była wyraźnie- odcinająca się ciemniejsza. Nigdy nie spotkałem sygnatury jaśniejszej – żółtej?jakby wypalonej/wydrapana z tła obrazu? Ponadto Adam Styka bardzo rzadko rozmywał tak drugi plan i same postacie. Jedynie te tęczowe owce są dobrze namalowane. Pół żartem/pół serio jakby zmyć do końca sygnaturę to może obrazek ten dałoby się przypisać również Aleksandrowi Laszenko??
https://img1.one.bid/img/1522/253533_1b.jpg?1594921939
“Żółta” sygnatura występuje właśnie na wspomnianym wcześniej przez korespondenta obrazku: https://polishartcorner.com/2022/11/15/adam-styka-1890-1959-79/
Rewers tego szkicu też wydaje się nietypowy.
mowa o tej desce, na której malowano? faktycznie dość nietypowa.
https://www.artcurial.com/en/sales/vente-fr-6007-orientalisme-online/lots/28
Tak dziwna deska z poprzecznymi żerdziami. Wszystkie rewersy prac A.Styki które widziałem w internecie to płótna, również przywołana przy Pana praca „Pod murami obronnymi w Marakeszu” z 1920 r. wystawiana na paryskiej wystawie w galerii Georgesa Petit.
https://www.christies.com/en/lot/lot-6438417
desek (board lub cardboard) jest u Adama Styki również bardzo dużo, ale takich “parkietowanych” nie widziałem jeszcze, true