Jerzy Kossak (1886 – 1955)

Jerzy Kossak. Napad wilków, 1941

Lot 255. Jerzy Kossak (Krakau 1886-1955 Krakau). Angreifende Wölfe (Napad Wilków), 1941, Öl auf Leinwand, rechts unten signiert und datiert, 47,5 x 69 cm, das häufig gemalte Motiv Kossaks im warmen Abendlicht, rückseitig Fragment eines verworfenen Ölgemäldes, halbrechts halbunten ein ca. 5 cm langer horizontaler Schnitt ohne Substanzverlust der Leinwand, in breitem mit Goldapplikationen verziertem Holzrahmen, Gesamtgröße: 63 x 85 cm. Estimate 2,000 euro. Dawo. 02/06/21. Sold 2,400 euro

Dwa oleje Jerzego Kossaka na jednej niemieckiej aukcji. Oba zostały namalowane w okresie okupacji niemieckiej, gdy artysta musiał mocno zawęzić tematykę by nie wylądować na Montelupich. Napad wilków jest do przyjęcia, choć wydawałoby się, że mógłby ten obraz również namalować malarz z jego szkoły. Orszak weselny jest natomiast słabiutką pracą, typu pocztówkowej reklamy Krakowa. Zwraca na niej chyba niespotykane u Jerzego Kossaka obrysowanie białego konia czarnym konturem, bardzo schematyczne oddanie postaci. Generalnie, ten orszak weselny na tle Sukiennic i Koscioła wygląda karzełkowato. Czy ten obraz na pewno namalował Jerzy Kossak? Taki spadek formy w ciągu roku?

Jerzy Kossak. Orszak weselny, 1942

Lot 256. Jerzy Kossak (Krakau 1886-1955 Krakau). Der Hochzeitszug (Orszak weselny), 1942, Öl auf Leinzgrowand, links unten signiert und datiert, 47 x 70 cm, in den Schauplatz einer Stadt verlegte, vom Künstler üblicherweise in einer ländlichen Umgebung angesiedelte Variante des bekannten Motivs Kossaks, rückseitig Fragment eines verworfenen Gemäldes, in breitem Silberrahmen mit Flüssiggrund, Gesamtgröße: 58 x 82 cm. Polnischer Maler, in dritter Generation einer berühmten Künstlerfamilie entstammend, Schüler seines Vaters und Großvaters. Estimate 1,800 euro. Dawo. 02/06/21. Sold 3,100 euro.

One thought on “Jerzy Kossak (1886 – 1955)

  1. Pierwsza praca to bez wątpienia Kossak , ale ta druga praca…
    Jakby jej autor podczas domalowywania sceny ”Wesela Krakowskiego” siedział zbyt blisko płótna i nie zachował proporcji. Ta praca razi po oczach , i do tego te Końskie nogi.. Widziałem mnóstwo obrazów Jerzego , ale tą prace należało bym żartobliwie nazwać ,,Koń by się uśmiał” .Podzielam Pańskie uwagi.
    J.W

Leave a comment