lot 57. Léon WYCZOLKOWSKI (1852-1936). Bouquet of roses in a vase on a pedestal table. Oil on canvas, trace of signature lower left. Height 100 cm – Width : 80 cm. Estimate 5,000 – 8,000 euro. Le Floc’h. 06/09/24
Ciekawa historia we francuskim Le Foc’h. Za kilka dni będzie licytowany obraz opisany jako Leona Wyczółkowskiego przedstawiający białe róże w wazonie, czyli jeden z ulubionych tematów martwych natur tego artysty. Obraz ocieka bogatymi detalami, chyba rzadko spotykanymi na innych jego podobnych pracach: wazon jest bardzo dekoracyjny i sam w sobie może stanowić martwą naturę z namalowanymi na porcelanie kwiatami, porcelanowa figurka na stoliku, obok wazonu znajdziemy srebrna miskę z dekoracyjnym rantem. Te wszystki przedmioty odbijają się od wypolerowanego blatu okrągłego stolika. Tłem obrazu jest pyszna pofalowana draperia z wybijającymi się ciemno niebieskimi pofałdowaniami. Cały ten olejny obraz został wyceniony na marne 5,000 – 8,000 euro, czyli cenę poniżej połowy wyceny np. krzykliwego i nieprawdziwego niedawno licytowanego Józefowa Edwarda Dwurnika. Ta niska wycena ma swoje korzenie chyba w braku sygnatury a właściciwe obecności śladowej sygnatury, czyli w sumie jej braku bo być może ten obraz szorowano tak mocno aż w koncu udało się tę sygnaturę usunąć.
Ciekawi mnie co powie rynek na ten obraz. Jest to być może najlepsza martwa natura Leona Wyczółkowskiego z białymi różami. Przedstawiłem poniżej trzy inne obrazy tego malarza, wszyskie z roku 1908, kompozycje chyba nawet w tym samym wazonie ale nie nudzą swoim podobieństwem jak nudzą (mnie) np. Koła Fangora czy też [zostawiam tu miejce by każdy mógł sobie wpisać co mu się nie podoba]. Obraz wymiarami odbiega od przestawionych innych obrazów, jest większy, jest lepszy, na pewno ma wartość muzealną. Trzeba jedynie popracować z polskim muzealnikiem by wydał zdecydowaną opinię o autorstwie bo zmycie sygnatury jest oczywistym i niezrozumiałym defektem, które powinno być karane ucięceim ręki osobie, która popełniła tę zbrodnię.
Należałoby zapytać o proweniencję tego obrazu bo może ona dodać trochę światła. Tył obrazu jest czyściutki, widać, że konserwacja była stosunkowo niedawno wykonana a być może nawet blejtram została wymieniony. Nie ma śladu na ramie po żadnej nalepce wystawowej czy kolekcjonerskiej. Dom aukcyjny powinien pokazać fotografie tej szczątkowej sygnatury jak też fotografie obrazu w ramie, o ile jest on oprawiony. W sumie chce się wierzyć, że obraz namalował Leon Wyczółkowski ale trzeba to udowodnić.
Myślę, że przydałaby się opinia profesora Jerzego Malinowskiego, autora niedawnego albumu o artyście, ale nie sądzę by zglądał na łamy PAC. Może jednak ten obraz wywoła jakąś dyskusję bo zawiało ostatnio straszną nudą i daje odczuć się marazm czytelników na tym blogu, wynikający z marazmu samego blogu i braku lejącej się krwi, czyli kolejnego ‘Rubensa’. Jest co prawda sporo wątpliwych obrazów na polskich aukcjach, czytelnicy podsyłają propozycje, ale ta tematyka wykracza poza łamy tego blogu.
BIAŁE RÓŻE LEONA WYCZÓŁKOWSKIEGO
Jak wykazał czytelnik (uwagi w komentarzach), obraz z francuskiej aukcji jest najprawdopodobniej autorstwa Błażeja Iwanowskiego a nie Leona Wyczółkowskiego. Podziękowania za komentarz. (06/01/24)
Róże Wyczółkowskiego są mało 3D używając języka współczesnych mediów.
Wyczół zmarł w 1936 r.Identyczną na 100% figurkę i b. podobny kompozycyjnie obraz z dekoracyjnymi różami w 3D namalował podczas okupacji niemieckiej w latach 40 Błażej Iwanowski.
https://www.artnet.com/artists/blazej-iwanowski/martwa-natura-z-r%C3%B3%C5%BCami-w-wazonie-UeKxzRfeYlwG_EJjAnnxEQ2
Artist: Blazej Iwanowski
(Polish, 1889–1966) Title: Martwa natura z różami w wazonie , 1941 Medium: oil on cardboard Size: 70 x 100 cm. (27.6 x 39.4 in.)
Obrazem tym handlowała kiedyś Desa
https://desa.pl/pl/artysci/blazej-iwanowski-1xf7
a oprawiała firma specjalizująca się w renowacji luster
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTbd9IEF7HHOAFCn6llkd8JDvMMN7OPdW-9RwLrI077UgYnetDo
Dziękuję. Autorstwo tego obrazu, rzekomo Wyczółkowskiego, czytelnik szybko rozwiązał.