Wojciech Fangor (1922 – 2015)

Wojciech Fangor. B65, 1965

Spodziewam się, że dla jednych może to być fajerwerk na zamknięcie letniego sezonu a dla drugich wystrzał kapiszonu. Wszystko zależy od zainteresowań, sposobu patrzenia na sztukę, głębokości kieszeni, uległości na perswazję innych, wysokości podjęcia ryzyka, etc.

Obraz B65 Fangora rzeczywiście był sprzedany w 2007 roku w Sotheby’s za $19,200, przy dolnej wycenie $8,000. Według obecnego opisu, obraz był przechowywany przez kolekcjonera w Polsce do obecnej chwili. Polski kolekcjoner wywiózł ten obraz teraz na aukcję do Niemiec, do dobrego domu aukcyjnego jakim jest Ketterer Kunst, którego specjalizacją jest sztuka współczesna. Polski kolekcjoner spodziewa się, że teraz obraz sprzeda się za wiele więcej niż poprzednio. Można na to liczyć jak na Zawiszę. Dlaczego jednak polski kolekcjoner nie próbuje sprzedać tej pracy w Polsce, skoro rynek na wirujące koła Fangora jest w Polsce a nie w Niemczech? Coś tu nie gra. Patrząc z innego punktu, cena w Polsce to już cena ostateczna a cena w Niemczech (teoretycznie) winna być niższa od polskiej ceny. Może zatem jest to tzw. ‘double dip’? Obraz sprzedany w Niemczech wraca niedługo do Polski by osiągnąć jeszcze wyższą cenę. Może o to właśnie chodzi? Trzeba wycisnąć jak najwięcej od innego kolekcjonera, który dostanie oczopląsów patrząc na to kolo.

Ogólnie mówniąc trwa pewien obłęd z tymi wirującymi kołami. W 1995 roku odnotowano sprzedaż pracy M44 (91 x 91 cm) w Christie’s za marne $1,035 (tysiac i trzydzieści pięć dolarów). Potem nie wiadomo dlaczego ceny zaczęły piąć się by dojrzewać w Polsce, głównie w Desie-Unicum i Polswissart. Te dwa domy napędzają ceny. Jakież to nowe cudowne wartości odkryto w tych pracach w ostatnich 20 latach, których poprzednio nie widziano, bo były bardzo glęboko ukryte? Myślę, że warto o tym osobno napisać by spróbować powstrzymać cugle rozpędzonej Desy i Polswissart. Widzę coś na podobnieństwo amerykańskiej aukcji papierów firm internetowych.com z lat 90-tych. Wiadomo jak to się skończyło, choć już nie wszyscy o tym pamiętają.

Lot 233. Wojciech Fangor (1922 – 2015). B65. 1965. Oil on canvas. Verso signed, dated and titled. 59.8 x 60.3 cm (23.5 x 23.7 in).
• Made the year of his important exhibition at MoMA.
• Characteristic work from the 1960s in unusual colors.
• The MoMA acquired a first work by the artist as early as in 1966
• The year marked a transition for Fangor: In 1964/65 the artist lived in West-Berlin, in 1965 he moved to England and eventually relocated to the US in 1966, also because of the increasing success he had overseas.
PROVENANCE: Galerie Springer, Berlin (verso of the stretcher with a typographically inscribed gallery label).
Private collection Great Britain (until 2007).
Private collection Poland.
LITERATURE: Sotheby’s, New York, Auction 8294, Contemporary Art, February 26, 2007, lot. no. 174 (with color illu. on p. 188).

Estimate € 80,000 – 120,000. Ketterer Kunst. 07/17/20

One thought on “Wojciech Fangor (1922 – 2015)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s