Alicja Halicka (1894 – 1975)

Alicja Halicka. Still life with pitcher, apple, candle

Raz jeszcze kubizujaca praca Alicji Halickiej i dość dobry opis biograficzny domu aukcyjnego z wyjaśnieniem dlaczego zaprzestała malowania podobnych prac. Jest to olej na papierze.


Lot 53. Alice Halicka (Alicja Halicka), Polish 1894-1975- ‘Nature morte avec pichet, pomme, bougie‘, (Still life with pitcher, apple, candle) c.1912; oil on paper, signed, 39 x 33.5cm (ARR) Provenance: John Denham Gallery, London; Private collection, London Exhibited: ‘Chagall and his Circle’, Ben Uri Gallery, London 5th June-31st July 2005 Note: Around the time of ‘Nature morte avec pichet, pomme, bougie’ was created, Alice Halicka moved to Paris and studied at l’Academie Ranson under Paul Serusier (1864-1927) and Maurice Denis (1870-1943). During this time, she also met renowned Cubist painter and her husband, Louis Marcoussis (1878-1941). Halicka exhibited at the Salon des Independants and began to work under the influence of art dealer Leopold Zborowski (1889-1932), who was a strong proponent of Cubism. He began to represent her work, though her husband, strongly discouraged it. As a result, Halicka destroyed much of her cubist work and, from 1919 focused on collage and fabric design. With thanks to John Denham for his assistance cataloguing this lot.Opening 4,200 GBP. Estimate 6,000-8,000 GBP. Roseberys London. 07/03/19

4 thoughts on “Alicja Halicka (1894 – 1975)

  1. Trochę się dziwię że surowy w osądach administrator tych stron tak się gładko prześlizgnął nad tym bohomazem. Po pierwsze czy istnieje dowód że obraz został kupiony w John Denham Gallery ? Ta ostatnia jak się orientuję zakończyła działalność w 2013 roku. Bardzo się bym zdziwił aby renomowana placówka mogła prezentować taką pracę jako dzieło Halickiej, but who knows ?
    Jeszcze bardziej dziwi mnie fakt że Ben Uri Gallery wystawiła ten obraz w towarzystwie Chagalla, Soutina i Pascina.
    Krótko mówiąc nie bardzo widzę jak taką absurdalną kompozycję, o topornej fakturze i nieudolnym pociągnięciu pędzla można przybliżyć do jakiegokolwiek etapu ewolucji artystki.

  2. Jedynym moim tumaczeniem może być mój słaby dzień połączony z nieostrożnością i brakiem mojej wiedzy. Dziękuję Panu za uważne czytanie, za obszerne krytyczne uwagi oraz oraz za ewentualną przyszłą pomoc. Pozdrawiam.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s